Sinds 1 januari 2021 heeft Brussel een 30 km/u-zone ingevoerd in het hele Gewest. Slechts op enkele cruciale plaatsen geldt nog een 50 km/u-zone. Dit zijn de zeer grote boulevards waarop een beperking tot 30 km/u een negatief effect zou hebben: het zou het verkeer drukker in plaats van vloeiender maken. Feit blijft dat minister van Regionale Mobiliteit Elke Van den Brandt (Groen) na een jaar deze maatregel positief beoordeelt. Ze sprak over dit onderwerp in de krant La Capitale.
Volgens Elke Van den Brandt zou de invoering van de 30 km/u-zone slechts één van de elementen zijn om de wijken stiller en groener te maken. Leefbaarder dus. De minister geeft echter toe dat als de verlaagde snelheid een parameter van sereniteit is, het vooral een maatregel is die de verkeersveiligheid dient, want als een voetganger wordt aangereden bij 30 km/u in plaats van bij 50 km/u, zou de impact – en de verwondingen die daarmee gepaard gaan – tot 4 keer minder ernstig zijn. Voor de minister is het dus een kwestie van levens redden. De minister haalt hierbij statistieken aan waaruit blijkt dat er in 2021 20% minder ernstig gewonden waren bij ongevallen terwijl ook het aantal doden is gedaald: dat ging naar 5 in plaats van 11 in 2020 en 13 in 2018.
Verbeterde mobiliteit?
Elke Van den Brandt stelt ook dat de balans niet negatief is op het vlak van mobiliteit en doorstroming. Zij houdt vol dat zij de reistijden van automobilisten monitorde (maar hoe?) en geeft aan dat die niet langer werden, ook al werd daarvoor aanvankelijk gevreesd. De minister geeft aan dat de programmering van verkeerslichten hiervoor is aangepast, terwijl op de grote assen 50 km/u werd behouden.
Advertentie – lees hieronder verder
Uiteraard wordt de 30 km/u gerespecteerd door automobilisten. En de minister geeft aan dat de snelheid gemiddeld met 10% is afgenomen met meer uitgesproken dalingen op sommige secties. Op wegen die van 70 km/u naar 50 km/u gingen, zou de daling oplopen tot 19% en op rijstroken die van 50 km/u naar 30 km/u gingen zou de daling oplopen tot 15%. Dit is enigszins in tegenspraak met de eerdere bewering dat de reistijden niet zijn toegenomen…
Hoe zit het met de vervuiling?
Elke Van den Brandt steekt haar bezorgdheid niet onder stoelen of banken over het risico dat deze 30 km/u-maatregel meer vervuiling in Brussel zal veroorzaken. Want dit is wat veel studies aantonen. Toch legt de minister uit dat in de stedelijke context, die wordt gekenmerkt door minder vloeiend verkeer, de toename van vervuiling niet echt werd aangetoond. Ze geeft echter toe dat de studies van het Gewest nog niets hebben aangetoond over dit delicate onderwerp, terwijl ze er ook aan herinnert dat snelheidsverlaging geen maatregel tegen de vervuiling is.
De luchtkwaliteit verbeteren is vooral de rol van lage-emissiezones. Elke Van den Brandt geeft aan dat dit slechts een eerste evaluatie is en dat er nog veel moet gebeuren, vooral op het vlak van ruimtelijke ordening, wat binnenkort zal helpen om de naleving van snelheidsbeperkingen te ondersteunen (en te versterken).
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be