Het zal niemand ontgaan zijn: na de korte sneeuwbui van half januari zien de Belgische wegen er nog meer beschadigd uit dan normaal – en dat zegt veel… Na de dooi en het smelten van de sneeuw, zijn er veel nieuwe gaten verschenen in de wegen, soms erg diep. Deze situatie is vooral merkbaar op wegen en snelwegen die niet recentelijk zijn gerenoveerd, maar dit fenomeen doet zich ook voor op wegen die wel zijn vernieuwd. Dus wat nu?
Voor automobilisten is dit natuurlijk slecht nieuws, want het betekent nog meer onveiligheid op de weg, risico’s op ongevallen of schade aan hun auto – banden, wielen, ophanging en onderdelen onderaan de carrosserie of het chassis.
De gevolgen van de winter?
Sud Info heeft SOFICO ondervraagd, die het wegennet in Wallonië beheert. Volgens hen zijn deze beschadigingen onwelkom maar niet onverwacht gezien de weeromstandigheden van de afgelopen weken. De beschadigingen zijn het gevolg van een opeenvolging van vrij intense weersverschijnselen: eerst sterke vochtigheid met veel regen, dan een intense vorst met zware sneeuwval en ten slotte een even snelle dooi, waarbij de temperaturen zonder overgang van onder de nul naar ongeveer 10-12 C° zijn gegaan. Een behoorlijk grote sprong.
Advertentie – lees hieronder verder
Het lijkt erop dat zout een belangrijke rol speelt in de versnelde verslechtering van onze wegen. Mobiwall, de Waalse federatie van wegenwerkers, geïnterviewd door Sud Info, stelt dat zout alle beschikbare warmte om zich heen opneemt om sneeuw en ijs te laten smelten. Hierdoor daalt de bodemtemperatuur nog meer, wat leidt tot vroegtijdige veroudering. Bovendien kunnen sneeuwploegen de wegen ook beschadigen door met hun mes kleine defecten van het wegdek af te schrapen en weg te scheuren. En natuurlijk versnelt de afwisseling van vorst- en dooiperiodes ook het proces: water dringt door in de onderste lagen van het asfalt, die kwetsbaarder zijn, en bevriest bij temperaturen onder de nul. Hierdoor zwelt het water op en leidt dit tot scheuren en opheffingen.
Geen mogelijke herstellingen?
SOFICO benadrukt ook dat reparaties aan wegen in de winter moeilijk uit te voeren zijn en weinig effectief zijn, aangezien ze worden uitgevoerd met koud gegoten asfalt dat veel minder bestendig is. Het warm bitumen kan daarom pas in het voorjaar plaatsvinden. Maar het probleem ligt waarschijnlijk elders: België heeft 30 jaar lang te weinig geïnvesteerd in zijn wegennet, dat niet tijdig de nodige zorg kreeg. Als gevolg daarvan zal het, zelfs als het aantal bouwplaatsen toeneemt, onmogelijk zijn om de verloren tijd in te halen. Of het duurt onvermijdelijk lang.
Over het algemeen blijft het gebrek aan investeringen voelbaar op de Belgische wegen. Gemeenten beschikken vaak niet over voldoende budget om hun netwerk te onderhouden, zelfs voor beperkte noodreparaties. Dit roept vragen op over de toekomst van onze mobiliteit, maar ook over onze economie en dus ons land. Mobiliteit staat immers centraal in de productie van welvaart en waarde.
Wat te doen bij schade?
Het is altijd goed om proactief te zijn en de autoriteiten te waarschuwen als je een grote kuil of gat in de weg ziet. Voor regionale wegen kunt u in Wallonië bellen naar 1718 en in Vlaanderen naar 1700. Voor gemeentelijke wegen moet u contact opnemen met de lokale overheid.
In geval van schade kunnen automobilisten beroep doen op hun omniumverzekering als ze dit hebben. Bij gebrak daaraan, kunnen ze contact opnemen met de bevoegde autoriteit – de regio of gemeente. Een advies: stel een degelijk dossier op met bewijsmateriaal en foto’s om een schadevergoeding te eisen. Het zal tijd kosten, maar elk jaar zijn gewesten verplicht om enkelen honderdduizenden euro’s te betalen voor schade die is veroorzaakt door slecht onderhouden wegen. Goed om te weten.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be