Het is een publiek geheim dat de fractie Ecolo/Groen het aantal autoloze dagen in Brussel en waarschijnlijk ook in andere delen van het land wil uitbreiden. Na de autoloze dag in september vorig jaar kondigde minister van Mobiliteit Elke Van den Brandt (Groen) al aan dat ze in 2023 twee autovrije dagen wil organiseren, en blijkbaar waren er al gesprekken lopende met de verschillende burgemeesters.
Wel is het zo dat de jaarlijkse autoloze dag (die deel uitmaakt van de Europese week van de mobiliteit) steeds meer bijval kent in onze hoofdstad, waarbij de deelnemers veel plezier beleven aan de tunnels en hoofdwegen die doorgaans voor auto’s zijn gereserveerd.
Ter herinnering: het idee om meer dan één autoloze dag per jaar te organiseren is niet nieuw, want al in 2008 uitte toenmalig Brussels minister van Mobiliteit Pascal Smet (one.brussels) zijn enthousiasme. Ook andere stakeholders zijn pro, zoals de HORECA-sector, die meer mensen ziet rondlopen en consumeren (tenminste bij goed weer), en het regionale parlement, dat zijn steun had gegeven aan deze incentive om luchtverontreiniging tegen te gaan.
Te weinig middelen
Met deze positieve bevindingen stelde Elke Van den Brandt (Groen) voor om in 2023 niet één, maar twee autoloze dagen in Brussel te organiseren. De burgemeesters van de 19 gemeenten stellen dat de financiële compensatie onvoldoende is.
Advertentie – lees hieronder verder
Tijdens een autoloze dag zijn het de gemeenten die verantwoordelijk zijn voor de praktische uitwerking. Zij zijn degenen die de grotere inzet van politieagenten moeten financieren, maar ook de installatie van nadarafsluitingen, via de gemeentelijke diensten, en zij zijn ook degenen die de verschillende activiteiten moeten betalen als die er zijn.
Bijkomende dag op 23 mei 2023 ?
Elke Van den Brandt stelde daarom aan de burgemeesters een bijkomende autovrije dag voor op 23 mei 2023, op de dag van het Irisfestival. In haar onderhandelingen suggereerde de minister ook financiële compensaties ter ondersteuning van de kosten van de gemeenten. Het budget zou worden vastgesteld op 740.000 euro, waarvan ongeveer de helft (300.000 euro) zou worden toegewezen aan Brussel Mobiliteit om de sluiting van de ingangen en tunnels van de stad te organiseren, zo meldt de krant Le Soir. De rest van het budget zou worden verdeeld over de verschillende gemeenten voor de organisatie van evenementen en voor de vrijstellingen die worden verleend aan automobilisten die om dwingende redenen toch moeten rijden.
Komt er een nieuw voorstel ?
Volgens de burgemeesters is dit bedrag veel te laag, want alleen voor de organisatie van de vrijstellingen wordt in de gemeentelijke begrotingen al tussen de 6.000 en 35.000 euro ingeschreven. Er is dus geen sprake van dat zij in eigen buidel zullen tasten – en nog minder in de huidige crisiscontext waar de OCMW’s – gefinancierd door de gemeenten – onder zware druk staan. Kortom, voor de gemeente is het aan het Gewest om alle kosten van deze nieuwe autoloze dag te dragen en dat lijkt niet bespreekbaar.
Naar aanleiding daarvan hebben de burgemeesters het bureau van Elke Van den Brandt op de hoogte gesteld van de totale kosten van een dergelijke operatie. En ze gaven aan dat er geen sprake van was dat zij de kosten op zich zouden nemen. Sommigen onder hen pleiten er ook voor om prioriteit te geven aan de verbetering van de infrastructuur voor fietsers en andere zwakke weggebruikers, in plaats van geld uit te geven aan eenmalige communicatieacties.
Wat begrijpelijk is. Het valt af te wachten hoe Elke Van den Brandt zal reageren. Te oordelen haar enthousiasme voor autoloze dagen ziet het ernaar uit dat zij met oplossingen zal komen.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be