Naar twee autoloze dagen in Brussel vanaf 2023?

Mobiliteitsminister Elke Van den Brandt (Groen) heeft voorgesteld om vanaf 2023 twee autoloze dagen in Brussel te organiseren. Maar het project werd verworpen door de 19 burgemeesters van de Brusselse gemeenten. Het ziet er evenwel naar uit dat het project binnenkort weer wordt opgevist.

Gepubliceerd op 23 oktober 2022
Leestijd : 3 min

Partagez

Naar twee autoloze dagen in Brussel vanaf 2023?

Het is een publiek geheim dat de fractie Ecolo/Groen het aantal autoloze dagen in Brussel en waarschijnlijk ook in andere delen van het land wil uitbreiden. Na de autoloze dag in september vorig jaar kondigde minister van Mobiliteit Elke Van den Brandt (Groen) al aan dat ze in 2023 twee autovrije dagen wil organiseren, en blijkbaar waren er al gesprekken lopende met de verschillende burgemeesters.

Wel is het zo dat de jaarlijkse autoloze dag (die deel uitmaakt van de Europese week van de mobiliteit) steeds meer bijval kent in onze hoofdstad, waarbij de deelnemers veel plezier beleven aan de tunnels en hoofdwegen die doorgaans voor auto’s zijn gereserveerd.

Ter herinnering: het idee om meer dan één autoloze dag per jaar te organiseren is niet nieuw, want al in 2008 uitte toenmalig Brussels minister van Mobiliteit Pascal Smet (one.brussels) zijn enthousiasme. Ook andere stakeholders zijn pro, zoals de HORECA-sector, die meer mensen ziet rondlopen en consumeren (tenminste bij goed weer), en het regionale parlement, dat zijn steun had gegeven aan deze incentive om luchtverontreiniging tegen te gaan.

Te weinig middelen

Met deze positieve bevindingen stelde Elke Van den Brandt (Groen) voor om in 2023 niet één, maar twee autoloze dagen in Brussel te organiseren. De burgemeesters van de 19 gemeenten stellen dat de financiële compensatie onvoldoende is.

Advertentie – lees hieronder verder

bxl-ss-voiture

Tijdens een autoloze dag zijn het de gemeenten die verantwoordelijk zijn voor de praktische uitwerking. Zij zijn degenen die de grotere inzet van politieagenten moeten financieren, maar ook de installatie van nadarafsluitingen, via de gemeentelijke diensten, en zij zijn ook degenen die de verschillende activiteiten moeten betalen als die er zijn.

Bijkomende dag op 23 mei 2023 ?

Elke Van den Brandt stelde daarom aan de burgemeesters een bijkomende autovrije dag voor op 23 mei 2023, op de dag van het Irisfestival. In haar onderhandelingen suggereerde de minister ook financiële compensaties ter ondersteuning van de kosten van de gemeenten. Het budget zou worden vastgesteld op 740.000 euro, waarvan ongeveer de helft (300.000 euro) zou worden toegewezen aan Brussel Mobiliteit om de sluiting van de ingangen en tunnels van de stad te organiseren, zo meldt de krant Le Soir. De rest van het budget zou worden verdeeld over de verschillende gemeenten voor de organisatie van evenementen en voor de vrijstellingen die worden verleend aan automobilisten die om dwingende redenen toch moeten rijden.

Komt er een nieuw voorstel ?

Volgens de burgemeesters is dit bedrag veel te laag, want alleen voor de organisatie van de vrijstellingen wordt in de gemeentelijke begrotingen al tussen de 6.000 en 35.000 euro ingeschreven. Er is dus geen sprake van dat zij in eigen buidel zullen tasten – en nog minder in de huidige crisiscontext waar de OCMW’s – gefinancierd door de gemeenten – onder zware druk staan. Kortom, voor de gemeente is het aan het Gewest om alle kosten van deze nieuwe autoloze dag te dragen en dat lijkt niet bespreekbaar.

elke

Naar aanleiding daarvan hebben de burgemeesters het bureau van Elke Van den Brandt op de hoogte gesteld van de totale kosten van een dergelijke operatie. En ze gaven aan dat er geen sprake van was dat zij de kosten op zich zouden nemen. Sommigen onder hen pleiten er ook voor om prioriteit te geven aan de verbetering van de infrastructuur voor fietsers en andere zwakke weggebruikers, in plaats van geld uit te geven aan eenmalige communicatieacties.

Wat begrijpelijk is. Het valt af te wachten hoe Elke Van den Brandt zal reageren. Te oordelen haar enthousiasme voor autoloze dagen ziet het ernaar uit dat zij met oplossingen zal komen.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door David Leclercq Autojournalist

Partagez

Gocar marketplace
47.064 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Mobiliteit
Stickers voor slechthorende bestuurders: stigmatisering of veiligheid?

In Argentinië moeten dove en slechthorende bestuurders hun auto op verschillende plekken bestickeren. Deze waarschuwing moet andere weggebruikers attent maken op hun hoorgebrek. Niet iedereen is het erover eens dat het als inspiratie moet dienen voor de Belgische Wegcode.

Gisteren 3 min
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.