Inter-Environnement Wallonie, een organisatie van milieuactivisten, voerde tussen oktober 2021 en januari 2022 een grootschalig onderzoek uit. Het doel: de geluidswaarneming van de geïnterviewden onderzoeken en op basis van hun bevindingen de meest hinderlijke geluidsbronnen identificeren.
Voor 25 procent van de deelnemers is geluid elke dag een soort ondraaglijke agressie en 20 procent ziet het als een ergernis die alleen maar toeneemt met de tijd. 5 procent vindt lawaai een draaglijk, maar vermoeiend achtergrondgeluid. Slechts 22 procent van de ondervraagden zegt geen aandacht te besteden aan het omgevingsgeluid, terwijl 17 procent het geluidsniveau draaglijk vindt.
Nood aan rust
Slechts 28,2 procent van de ondervraagden zegt tevreden te zijn over hun omgevingsgeluid, terwijl 56,7 procent ontevreden is en last heeft van lawaai. 88 procent van het panel geeft aan behoefte te hebben aan meer rust, terwijl 76 procent zegt regelmatig last te hebben van lawaai.
Voor 38 procent van de ondervraagden is de meest hinderlijke geluidsbron het wegverkeer (auto’s, vrachtwagens en motoren). Verkeer is het achtergrondgeluid dat het meest wordt opgemerkt, vooral auto’s of vrachtwagens. Bij motorfietsen is dat anders en zijn de uitlaat en het getoeter de grootste bronnen van geluidsoverlast. Ook het luchtverkeer is voor een deel verantwoordelijk (21 procent), net als de buurt (9,4 procent), bouwwerven (3,4 procent) en huisdieren (2,6 procent).
Advertentie – lees hieronder verder
Snelheid van auto’s beperken?
Uit het onderzoek blijkt wel dat geluidshinder in de ogen van de deelnemers niet de ergste kwestie is. Dit staat pas op de vierde plaats, na de opwarming van de aarde, het uitsterven van diersoorten en de luchtvervuiling. Daarnaast zeggen de deelnemers dat de geluidsoverlast schadelijk is voor het welzijn (51 procent), de slaap (45 procent), de bloeddruk (37 procent, maar moeilijk aantoonbaar) en de stress (37 procent).
Het onderzoek peilde ook naar mogelijke oplossingen voor de geluidsvervuiling. 55 procent van de ondervraagden denkt dat een lagere snelheid het geluid kan verminderen, vooral door meer te controleren en stiltegebieden in te voeren (44 procent). Sommigen willen het gebruik van privévoertuigen beperken door alternatief vervoer aan te moedigen (42 procent) of de aankoop van stillere voertuigen stimuleren (39 procent). De deelnemers weten echter niet tot wie ze zich moeten richten om de geluidshinder te verminderen: de politie krijgt maar 11 procent van de antwoorden en de gemeentebesturen 17 procent.
De resultaten van dit interessante onderzoek zijn gebaseerd op de antwoorden van 1.289 mensen die als steekproef dienden. Het is echter niet duidelijk hoeveel deelnemers in de stad leven. De geluidswaarneming kan uiteraard helemaal anders zijn in de stad of op het platteland.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be