Uit onderzoek blijkt dat een vrachtwagen waarvan de katalysator niet werkt tot vijftien keer meer stikstofoxiden uitstoot dan een voertuig dat wel in regel is. Vaak gaat het om bewust gesjoemel met AdBlue, de stof die nodig is om de katalysator te laten werken. Daarom wil Demir nu de strijd aanbinden met deze ‘uitstootfrauders’.
De minister stelt dat door het omzeilen van de regels een kleine groep van vrachtwagens verantwoordelijk is voor een groot deel van de luchtvervuiling door het wegverkeer. In sommige gevallen is dat te wijten aan een gebrekkig onderhoud, maar vaak gaat het om moedwillige fraude, bijvoorbeeld door de katalysator uit te schakelen om op de onderhoudskosten te besparen. Daardoor stijgt de uitstoot aan stikstofoxiden met een factor 15 tegenover een reglementaire Euro 6-vrachtwagen. En dat is natuurlijk niet de bedoeling in een tijd dat iedereen zijn steentje moet bijdragen aan een schonere leefomgeving.
Primeur in Antwerpen en Brussel
Daarnaast voeren ook de eigenaars van personenwagens al eens illegale aanpassingen uit, zoals het verwijderen van de roetfilter waardoor de uitstoot van fijnstof spectaculair toeneemt. Ook hierop zal voortaan strenger worden gecontroleerd tijdens de technische keuring.
Voor een onderzoek naar de uitstoot in Vlaanderen werd gebruik gemaakt van een innovatief meetsysteem dat gebruik maakt van ‘remote sensing’ om de ‘uitstootwolk’ van een voertuig op afstand te analyseren. Demir wil deze technologie die beroep doet op sensoren nu ook gaan gebruiken om ‘uitstootfrauders’ effectief uit het verkeer te halen. De eerste ‘groene flitspalen’ zijn voorzien in de regio Antwerpen en Brussel.
Advertentie – lees hieronder verder
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be