Het debat over de snelheidsbeperking op de Waalse snelwegen is niet nieuw. Tijdens de vorige legislatuur had voormalig gewestminister Philippe Henry (MR) al geprobeerd om de snelheidslimiet te verlagen naar 100 km/u op deze belangrijke routes. Maar dit voorstel werd met harde hand afgewezen door zijn coalitiepartners, de MR en de PS. Maar deze keer stelt de nieuwe coalitie MR-Engagés een andere aanpak voor, gebaseerd op dynamisch snelheidsbeheer.
In haar verklaring van gewestelijk beleid kondigde de regering haar voornemen aan om systemen in te voeren om de snelheidslimieten aan te passen naargelang de omstandigheden, zoals dat bijvoorbeeld al bestaat in Vlaanderen en nog veel breder in Nederland. Deze apparaten zullen geleidelijk worden geïnstalleerd en zullen het mogelijk maken om de toegestane snelheid aan te passen aan de weersomstandigheden, het moment van de dag (piek of dal) of specifieke verkeerssituaties.
Het einde van de uniforme 120km/u-limiet
Concreet betekent dit dat de snelheidsbeperking van 120 km/u die momenteel de norm is op de Waalse snelwegen, niet langer overal en altijd mag worden toegepast. Deze flexibiliteit wordt gezien als een manier om de verkeersveiligheid en de doorstroming te verbeteren. Snelheidsbeperkingen die door de gebruikers als geloofwaardiger worden beschouwd, worden over het algemeen beter nageleefd, wat een positief effect zou moeten hebben op de veiligheid.
Advertentie – lees hieronder verder
Deze maatregel is niet helemaal nieuw voor Wallonië. Onder de vorige regering had minister Valérie De Bue (MR) bevoegd voor Verkeersveiligheid al een budget gekregen om de praktische aspecten van deze aanpak te bestuderen. Er werd zelfs een proefproject opgestart, maar dat werd nog niet uitgevoerd.
Pilootprojecten in voorbereiding
De momenteel in voorbereiding zijnde pilootprojecten worden gefinancierd door SOFICO, de Waalse beheerder van het autosnelwegennet, als onderdeel van het Waalse herstelplan. Er is een totaalbudget van 5 miljoen euro uitgetrokken voor deze initiatieven, aldus Héloïse Winandy, woordvoerster van SOFICO, geïnterviewd door Sud Info. Een van de eerste projecten is het detecteren van langzaam rijdende voertuigen, zoals tractoren, die op de snelwegen rijden. Gebruikers worden van tevoren geïnformeerd over hun aanwezigheid en de maximumsnelheid wordt vervolgens verlaagd om het risico op ongelukken te verminderen. Dit project zal echter niet voor 2025 operationeel zijn.
Een ander proefproject is gericht op het beheren van de snelheid langs wegeniswerken. Het plan is om de snelheid op bepaalde trajecten aan te passen op basis van verschillende criteria, zoals de aanwezigheid van werklieden, weersomstandigheden en verkeersdrukte. Dit systeem zal zowel op een snelweg als langs een werf worden getest met evengoed een implementatie in 2025.
Een strategie geïnspireerd door Vlaanderen
Laten we eerlijk zijn: Wallonië haalt de mosterd grotendeels uit Vlaanderen, dat al soortgelijke systemen heeft ingevoerd op sommige van zijn snelwegen. Op de E40 bij Gent bijvoorbeeld kan de snelheid dankzij portalen worden aangepast aan de verkeersdichtheid. Soortgelijke systemen bestaan ook op de Brusselse Ring, met name in de buurt van het Léonardkruispunt, waar de snelheid kan worden verlaagd tot 70 of zelfs 50 km/u, afhankelijk van de verkeersomstandigheden.
Deze aanpak is erop gericht om de snelheid van voertuigen in druk verkeer gelijkmatig te verdelen, waardoor het “accordeoneffect” dat files veroorzaakt, wordt vermeden. Het VIAS-instituut wijst erop dat deze maatregelen doeltreffend zijn gebleken om de verkeersstroom vlotter te doen verlopen en de verkeersveiligheid te verbeteren. De geleidelijke verlaging van de snelheid beperkt plots remmen en optrekken, wat ook een positief effect heeft op het milieu door de uitstoot van fijnstof te verminderen. Volgens eerdere studies lijkt de doeltreffendheid van deze maatregelen duidelijk: een dynamisch beheer van de snelheidslimieten zou het aantal verkeersdoden met 6%, het aantal files met 30% en de uitstoot van fijnstof met 7% verminderen. Voor Waalse automobilisten zal de verandering dus aanzienlijk zijn, en ze zullen hun gedrag moeten aanpassen, of het risico lopen bestraft te worden in een tijd waarin onze wegen steeds meer gecontroleerd worden door nieuwe technologieën – en de mensen die daarachter schuilen.
Foto’s: Vlaams Verkeerscentrum & Wegenenverkeer
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be