Een trajectcontrole gaat na hoe snel een voertuig rijdt over een bepaalde afstand tussen twee punten. Daarbij wordt de nummerplaat geregistreerd, en wie te snel reed, krijgt een boete. De meeste trajectcontroles in België scannen daarbij het kenteken vooraan op het voertuig. Dat werkt zo perfect bij auto’s, maar uiteraard niet bij motorfietsen die enkel achteraan een kenteken dragen.
Nu was het N-VA-Kamerlid en verkeersexpert Wouter Raskin opgevallen dat de trajectcontroles van de lokale politie de voorbije maanden heel wat automobilisten en truckers bekeurden, maar tot dusver geen enkele te snelle motorrijder. Navraag bij minister van Binnenlandse Zaken Annelies Verlinden leerde Raskin dat het elders in ons land ook het geval is, omwille van de hogervermelde reden.
Keuze voor kenteken vooraan
Een situatie die door de minister werd bevestigd: “Bij het installeren van de trajectcontroles moest inderdaad een keuze worden gemaakt of we de nummerplaat vooraan of achteraan registreren. Daarbij is hoofdzakelijk geopteerd om de nummerplaat aan de voorkant te lezen, omdat de politie op termijn via de camera’s van de trajectcontroles ook op gordeldracht en gsm-gebruik gaat controleren. En dat kan men alleen vaststellen aan de voorkant van de auto. Bovendien is zo ook de bestuurder zichtbaar, wat discussie over wie er achter het stuur zat, meteen kan uitsluiten.”
Advertentie – lees hieronder verder
Raskin was erg verbaasd over deze uitleg, die er eigenlijk op neerkomt dat motorrijders in ons land ongestraft te hard kunnen rijden op de vele nieuwe trajectcontroles die werden geïnstalleerd of gepland zijn.
Minister Verlinden nuanceerde deze stelling meteen door op te merken dat motorrijders geen totaal vrij spel hebben in ons land, want “naast de trajectcontroles wordt er immers nog op tal van andere manieren op snelheid gecontroleerd, via bijvoorbeeld mobiele snelheidscontroles.”
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be