Hoewel de inflatie de jongste weken wat vertraagt, is ze nog niet helemaal gestabiliseerd. Overal blijven de prijzen ontsporen. Natuurlijk flirten de stijgingen niet meer met 10 procent zoals enkele maanden geleden, maar ze zijn nog altijd aanzienlijk en bijna dubbel zo hoog als normaal.
Deze situatie treft uiteraard alle sectoren. In de auto-industrie blijven de prijzen van nieuwe auto’s stijgen, net als de prijzen van vervangingsonderdelen en belastingen (die ook geïndexeerd worden). Een andere parameter is de autoverzekering, die onvermijdelijk ook weegt op het budget van de automobilist.
Nieuwe stijging in 2023
In dat verband was al bekend dat de prijs van verzekeringen dit jaar zou toenemen. Eerst werd een stijging tussen 5 en 7 procent verwacht, maar uiteindelijk zal die iets lager uitvallen dankzij de minder gespannen economische situatie van de afgelopen weken.
Sud Presse klopte aan bij drie grote verzekeraars om meer te weten te komen over de verwachte stijging. Zo geeft AXA aan dat de premies voor bestaande contracten met ongeveer 4,5 procent stijgen in 2023. Volgens het bedrijf is dit het gevolg van de stijging van de schadekosten en de inflatie van de prijzen van onderdelen. Ook loonkosten spelen een belangrijke rol, vooral door de indexering van de lonen in januari. Daarnaast wijst AXA erop dat reparaties duurder zijn dan enkele jaren geleden, omdat auto’s technologisch complexer zijn, waardoor ze logischerwijs meer kosten om te herstellen.
Advertentie – lees hieronder verder
Wel is de verhoging niet voor alle polissen hetzelfde. De verplichte autoverzekering burgerlijke aansprakelijkheid stijgt namelijk met 5 procent, terwijl een omnium die alle schade dekt met ‘slechts’ 4 procent stijgt. Volgens AXA komt dit omdat de cataloguswaarde van auto’s gestegen is en de premies op basis daarvan berekend worden.
Overal stijgingen
Net als AXA verhoogt ook AG dit jaar zijn tarieven. De verzekeraar geeft dezelfde redenen op en schat de stijging ook op 4,5 procent, tegenover 3 procent vorig jaar. Bij Ethias worden de verhogingen echter niet op dezelfde manier doorgerekend in alle contracten. En deze verzekeraar stelt een limiet van 4 procent voor deze stijging.
Bij Ethias hangt het verschil tussen de verzekeringsnemers af van hun woonplaats. Sommige steden zijn risicovoller dan andere. Bovendien worden krachtigere automodellen meer getroffen dan andere. Ethias brengt nog een ander punt onder de aandacht: elektrische auto’s zijn aanzienlijk duurder om te herstellen. Dit betekent dat elektrische auto’s op lange termijn duurder worden om te verzekeren dan auto’s met een verbrandingsmotor, terwijl ze tot nu toe profiteerden van gunstigere tarieven om de transitie aan te moedigen en op basis van ESG-criteria (Environmental, Social en Governance) eigen aan bedrijven.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be