De e-fuel die Bentley gebruikt, is een volledig synthetische brandstof die ontwikkeld werd door een internationaal consortium onder leiding van Highly Innovative Fuels (HIF) Global en ondersteund door Porsche. De brandstof wordt geproduceerd door de Haru Oni-testfabriek in de regio Magallanes in Chili.
Het mengsel dat Bentley voor zijn persevenement gebruikte was R75: 75% e-fuel en 25% gewone benzine. Dit zorgt voor een aanzienlijke lagere uitstoot. Voor het eerst werd deze brandstof gebruikt in de Continental GT Speed. De batterijen van 25,9 kWh werden opgeladen met 100% hernieuwbare elektriciteit uit lokale water- en windprojecten. Deze combinatie resulteerde in een 93% lagere CO2-uitstoot van de auto’s in vergelijking met andere evenementen die door het merk georganiseerd werden.
Droomroute
De route omvatte vier beroemde bergpassen: de Sustenpass, de Grimselpass, de Nufenenpass en de Gotthardpas. Tijdens het evenement reden de twaalf exemplaren van de Continental GT Speed door meer dan 4.500 haarspeldbochten en legden ze 12.000 km af in zeven dagen, terwijl ze de totale CO2-voetafdruk per uitgenodigde journalist met 30% verminderden.
Advertentie – lees hieronder verder
De Bentley Continental GT Speed heeft een hybride aandrijflijn die bestaat uit een 4.0 twin-turbo V8 met 600 pk, bijgestaan door een elektromotor met 190 pk en 450 Nm. Samen goed voor maar liefst 782 pk en 1.000 Nm. Dat is genoeg om deze toch wel zware coupé (2,5 ton) in 3,3 seconden van 0 naar 100 km/u te brengen.
Ingewikkeld proces
De Chileense productielocatie voor e-fuel werd gekozen wegens de sterke, constante wind die er waait om een windturbine te laten draaien die hernieuwbare elektriciteit produceert. De ideale omstandigheden zijn 270 dagen per jaar beschikbaar, meer dan vier keer beter dan elke andere geschikte locatie in Europa. De elektriciteit die door de windturbine wordt opgewekt, drijft de elektrolyse-eenheid aan die waterstof uit water produceert. Biogene CO2 wordt opgevangen tijdens het proces, in afwachting van een systeem om CO2 direct uit de atmosfeer te halen, dat volgend jaar geïntroduceerd wordt.
De gassen worden gecombineerd om methanol te produceren, dat vervolgens met behulp van methanolsynthese wordt omgezet in benzine om e-fuel te produceren. Die wordt dan verder geraffineerd om te voldoen aan de huidige normen voor benzinestations. Het doel is om tijdens de verbranding niet meer CO2 te produceren dan nodig is om de oorspronkelijke brandstof te maken en zo de kloof te dichten naar 100% duurzaamheid van bron tot wiel. Voorlopig wordt er slechts 100.000 liter e-fuel per jaar geproduceerd voor gebruik in proefprojecten zoals dat van Bentley.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be