Nieuwe technologie

Georges Gilkinet: “Zelfrijdende auto vereist strikt wettelijk kader”

De federale minister van Mobiliteit, Georges Gilkinet (Ecolo), wil geen auto’s die verregaand zelfstandig kunnen rijden op de Belgische wegen zien. Dat zei hij tegen onze collega’s van het Nieuwsblad, al geeft hij toe dat de technologie niet te stoppen is. Zijn standpunt valt binnen de politiek niet overal in goede aarde…

David Leclercq David Leclercq | Gepubliceerd op 9 nov. 2023 | Leestijd: 6 min

In de krant het Nieuwsblad verscheen dinsdag een interview met mobiliteitsminister Georges Gilkinet (Ecolo). De opmerkingen van de politicus waren op zijn zachtst gezegd verrassend en lokten uiteenlopende reacties uit van collega-politici.

Georges Gilkinet had het over de zelfrijdende auto, of toch de auto die in deze richting evolueert, want de volledig zelfrijdende auto bestaat natuurlijk nog niet. Veel constructeurs bereiken wel al level 3 van autonoom rijden, wat betekent dat de auto zelf het stuur kan bedienen zodat de bestuurder andere taken kan uitvoeren, maar altijd het stuur moet kunnen overnemen indien nodig. Autonoom rijden kan alleen bij daglicht, in een file en bij een maximumsnelheid van 60 km/u. In Duitsland is het al toegestaan.

Advertentie – lees hieronder verder

Niet in België

Volgens Georges Gilkinet wordt dit echter niet toegelaten in België. “Dit is een tussenvorm van autonoom rijden: mensen die in hun auto zitten en gamen zijn niet alert genoeg om snel te kunnen reageren”, aldus de minister. Gilkinet vindt deze vorm van autonomie eerder gevaarlijk. Hij ziet nog andere nadelen en oplossingen. Zo staan zelfrijdende auto’s ook in de file en blijven ze vervuilen. Voor lange trajecten neem je volgens hem beter de trein, daar kunnen reizigers echt rusten aan boord.

Facebook Linkedin

Andere politici reageren boos op deze verklaringen. De MR is “verrast en verbijsterd” over deze uitspraken. De Franstalige liberale partij dringt er bij de minister op aan om zijn beloften na te komen en de dialoog tussen de gewesten voort te zetten om deze technologieën van de toekomst te ontwikkelen en testprojecten voor zelfrijdende auto’s mogelijk te maken, zodat we “het potentieel van deze voertuigen (…) en de sterke en zwakke punten van onze weg- en snelweginfrastructuur beter kunnen begrijpen en dergelijke wagens in de toekomst veilig kunnen rijden”.

Het is bekend dat Vlaanderen tegen het standpunt van Georges Gilkinet gekant is, want het wil van de zelfrijdende auto de komende jaren een belangrijke economische ontwikkelingspool maken door alle obstakels voor de ontwikkeling ervan uit de weg te ruimen. Eind september werd de Taskforce Autonoom Vervoer gelanceerd om de ontwikkeling van zelfrijdend vervoer in Vlaanderen te begeleiden.

Technologie niet te stoppen

Verkeersinstituut VIAS zegt aan het Nieuwsblad “dat de technologie niet tegen te houden is”, ook niet voor personenwagens (aangezien de huidige ontwikkeling sterk gericht is op voertuigen in vloten, bijvoorbeeld in de logistiek). Touring denkt er net zo over en is “teleurgesteld door de onwil van de minister” om de ontwikkeling van deze voertuigen te stimuleren. Nochtans kunnen geautomatiseerde voertuigen volgens Touring een grote stap vooruit betekenen voor de veiligheid en de doorstroming van het verkeer. Ze kunnen ook de uitstoot van broeikasgassen en de vervuiling verminderen.

Touring gaat nog verder en wijst op tegenstrijdige verklaringen van de minister. “Hij pleit eigenlijk voor minder schoon, minder vlot, minder veilig, minder comfortabel autoverkeer, alleen om de kloof met de trein niet te vergroten. Dat is een destructieve strategie”, voegt de mobiliteitsorganisatie eraan toe.

Lopen de standpunten zo uiteen? We hadden contact met het kabinet van Georges Gilkinet en hieruit blijkt dat de verklaringen die in het Nieuwsblad gepubliceerd werden, misschien verkeerd begrepen zijn. De minister pleit er vooral voor om goed na te denken over deze technologie en wil voorkomen dat er ongevallen gebeuren door overhaaste beslissingen. “Zelfrijdende auto’s zullen burgers en bedrijven meer keuze bieden. Maar deze mobiliteit moet goed begeleid worden. In dit stadium van onze kennis denk ik dat we niet alle nodige garanties hebben op het vlak van veiligheid en aansprakelijkheid om over te gaan naar autonoom rijden op level 3”, verklaart hij. Georges Gilkinet is dus niet tegen de zelfrijdende auto, maar hij wil voorzichtig blijven en overtuigende antwoorden bieden op de vragen rond verkeersveiligheid. Wie kan het hem kwalijk nemen dat hij een strikt kader rond deze kwestie opstelt?

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Wat wordt uw volgende voertuig?

Lees het artikel

Deel dit artikel


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 40.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie

Close icon