Stress, irritatie en zelfs woede: dat is wat onderzoekers van de Amerikaanse afdeling van Hyundai vaststelden toen ze een testpubliek handelingen lieten uitvoeren op een aanraakscherm. “We probeerden op touchscreens gebaseerde knoppen uit, maar mensen hielden daar helemaal niet van”, zo getuigt een directeur van de Californische ontwerpstudie van de autofabrikant in een reportage van de Zuid-Koreaanse krant Korea JoongAng Daily.
Het verklaart waarom de vernieuwde Ioniq 5 van Hyundai weer meer echte fysieke knoppen telt dan de aanvankelijke versie, met name voor de klimaatregeling. Eerder lieten de Koreanen al formeel weten dat ze ook in toekomstige modellen deels zullen vasthouden aan echte draai- en druktoetsen, in de plaats van de volledige bediening via een aanraakscherm te laten verlopen.
A la Tesla
Dat druist in tegen de heersende tendens om zo groot mogelijke aanraakschermen te monteren in auto’s. Zowat elke autobouwer volgde daarmee het voorbeeld van Tesla, dat meer dan 10 jaar geleden die toon zette met de Model S. Inmiddels behoort een groot aanraakscherm tot het verwachtingspatroon van het grote publiek, zo meent althans de industrie.
Advertentie – lees hieronder verder
De ware reden waarom zulke schermen in hedendaagse auto’s alomtegenwoordig geworden zijn, is echter niet dat de klant het wil, maar omdat ze goedkoper zijn in productie. Een scherm kost dezer dagen een habbekrats, terwijl een cluster van fysieke toetsen duurder is, omdat er in de fabriek nog in beperkte mate handwerk bij komt kijken. Ook in ontwikkeling is een enkelvoudig scherm de goedkopere optie dan een hele rij knoppen.
Een groot nadeel is echter dat ze tijdens het rijden minder gebruiksvriendelijk zijn, en daardoor ook gevaarlijker. Terwijl je de knoppen in je auto na een tijd blindelings terugvindt, moet je op een aanraakscherm steeds je blik van de weg halen om een handeling uit te voeren.
Verschillende onderzoeken hebben al uitgewezen dat dit gevaarlijke situaties creëert. Een Zweeds autoblad concludeerde in 2022 na een praktijktest zelfs dat geen enkele hedendaagse auto wat snelheid van bediening betreft zo goed scoort als een Volvo uit 2005. Sterker nog: in de auto met het grootste scherm, een MG Marvel R, deed het testpubliek er het langst over om enkele basishandelingen uit te voeren, zoals de zetelverwarming activeren. Niet toevallig is dat een Chinese auto, want uitgerekend in dat land is de diagonaal van een scherm minstens zo belangrijk als het motorvermogen of de kofferinhoud.
Rapportscores
Eerder dit jaar kondigde Euro NCAP, de organisatie die de veiligheid van nieuwe auto’s uittest en een rapportscore geeft, aan dat ze vanaf 2026 strafpunten zal toekennen indien enkele belangrijke functies niet via een fysieke toets of hendel kunnen geactiveerd worden.
“Het overmatig gebruik van aanraakschermen is een probleem in de ganse sector”, gaf Matthew Avery van Euro NCAP daarbij mee. “Doordat bijna elke autobouwer vitale functies overplaatst naar het centrale touchscreen, verplichten ze bestuurders de ogen van de weg te halen, wat het risico om ongevallen door verstrooidheid verhoogt. De nieuwe tests van Euro NCAP, die ingaan vanaf 2026, zullen autobouwers aanmoedigen om aparte fysieke en intuïtieve bedieningselementen te gebruiken, wat de tijdsduur waarbinnen de blik van de weg gaat reduceert en daardoor veiliger rijden aanmoedigt.”
Overigens is het gebruik van aanraakschermen of knoppen geen zwart-witverhaal. De afgelopen twee decennia zagen we ook de opkomst van spraaktechnologie in de bediening van auto’s, terwijl een fabrikant als BMW ook met gebarenbediening werkt. Een belangrijke evolutie die op til is zijn head-updisplays die op de volledige onderste band van de voorruit menu’s projecteren, die dan via knoppen op het stuur bediend worden.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be