De staat van de Belgische wegen is een favoriet onderwerp aan de toog van onze cafés. Het is waar dat in vergelijking met onze buurlanden, zoals Frankrijk, Duitsland of Nederland, ons netwerk vol zit met kuilen en andere beschadigingen die de rijomstandigheden gevaarlijk maken en ook voertuigen beschadigen. Bovendien moest de overheid vorig jaar maar liefst 2,7 miljoen euro betalen om automobilisten te vergoeden voor de geleden schade.
De situatie is het meest delicaat op het niveau van het secundaire wegennetwerk, dat wil zeggen het niet-structurele netwerk (in tegenstelling tot nationale wegen en snelwegen die een stabiel budget hebben). En blijkbaar is de situatie in het zuiden van het land nog dramatischer. De oppositiepartij Les Engagés wijst met de vinger naar de Waalse regering die wordt verzocht om in actie te komen voor de situatie verder verslechtert. Ook vanwege de klimaatverandering die meer warme en koude periodes zal veroorzaken die destructiever zijn voor het wegdek.
Waar is het geld?
Volgens Les Engagés is het jaarlijkse budget voor onderhoud en herstel van de wegen ontoereikend. Het kabinet Mobiliteit (Philippe Henry, Ecolo) plande tussen 2020 en 2026 echter 2 miljard euro aan investeringen voor de mobiliteit en de infrastructuur. Maar dat zou onvoldoende zijn, want de begroting is nooit aangepast aan de noden en bevat ook de investeringen voor de waterwegen.
Dus terwijl er 122 miljoen euro was gepland voor 2019, was er slechts 75 miljoen in 2020, 85 in 2021, 83 in 2022 en 82 miljoen voorzien voor 2023. Volgens de schattingen van Les Engagés meldt La Dernière Heure dat er in feite 147 miljoen nodig is voor 2023. De onderinvestering van de afgelopen 4 jaar is dus structureel geweest en er zou nu 200 miljoen nodig zijn om de wegen te herstellen. Maar waar zal dat budget vandaan komen? Niemand weet het, waardoor de kans zeer groot is dat we nog veel meer kuilen in de wegen zullen krijgen…
Advertentie – lees hieronder verder
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be