De verkiezingen van 9 juni zijn dus voorbij en ze kondigen grote veranderingen aan. Dat gezegd zijnde, het is duidelijk dat een aantal kwesties die tijdens de vorige regeringsperiodes zijn aangekaart, opnieuw op tafel belanden. Er zijn natuurlijk de punten die in de programma’s van de verschillende partijen staan, maar er zijn ook onderwerpen die daar niet noodzakelijkerwijs in werden aangekondigd, zoals het rijbewijs met punten, camera’s voor detectie van gsm-gebruik achter het stuur of het digitale rijbewijs dat op afstand kan worden vergrendeld om sommige overtreders hun recht tot rijden te ontnemen.
Het rijbewijs met punten, bijvoorbeeld, is zonder twijfel een strijdmiddel tegen verkeersovertredingen dat opnieuw ter sprake zal komen. Het staat prominent in het programma van N-VA, CD&V en Vooruit. Het principe van het rijbewijs met punten wordt verdedigd als een prioriteit in de strijd tegen recidivisten. En de N-VA hoopt dat de invoering van dit rijbewijs ook gepaard zal gaan met een herziening van het boetesysteem.
Blokkeren de Franstaligen nog steeds?
Maar, als de Vlaamse partijen hopen dit onderwerp op de onderhandelingstafel van de volgende regering door te drukken, zullen ze eerst de Franstalige meerderheidspartijen moeten overtuigen. Voor Les Engagés moet gezondheid prioriteit krijgen. Aan verkeersveiligheid en de bijbehorende drukkingsmiddelen, zoals strafpunten, geeft de partij maar een lage prioriteit. De MR van zijn kant heeft het nooit gehad over het al dan niet invoeren van een puntenrijbewijs.
Het zal niemand verbazen dat VIAS voorstander is van de invoering van een rijbewijs met punten. Tegen de krant Sud Info zei de organisatie dat dit de verkeersveiligheid aanzienlijk zal verbeteren. In sommige landen is het gedrag inderdaad veranderd door deze maatregel. Maar studies tonen ook aan dat de dreiging na een tijdje afneemt in de hoofden van automobilisten. En dat het aantal fraudegevallen explosief toeneemt. Dit is het geval in Frankrijk, maar VIAS gaat hier aan voorbij en denkt dat dit voorbeeld ten onrechte een negatieve invloed heeft op de Franstalige partijen. VIAS stelt namelijk voor om het Belgische systeem minder restrictief te maken dan het Franse, geen rekening te houden met kleine snelheidsovertredingen, en deze alleen te bestraffen met de bekende boetes.
Advertentie – lees hieronder verder
Overige maatregelen
De N-VA wil ook het boetesysteem hervormen en koppelen aan het rijbewijs met punten. In dit systeem zou alleen een waarschuwing worden gegeven voor de eerste kleine overtreding. Daarna zou het bedrag van de boetes progressief stijgen naarmate een bestuurder meer overtredingen begaat. Vooruit liet zich inspireren door de fameuze nota die VIAS enkele maanden geleden opstelde. De partij steunt met name het gebruik van ANPR-camera’s om het gebruik van mobiele telefoons achter het stuur te bestraffen. Dit is een standpunt dat ook, zo niet verdedigd, dan toch overwogen wordt door de N-VA. Met voldoende wilskracht zou België ook een systeem kunnen invoeren dat vergelijkbaar is met dat van Nederland. Maar dit zou wetswijzigingen vereisen, in het bijzonder met betrekking tot de bescherming van de privacy.
Digitaal rijbewijs
Tot slot lijkt het zeker dat het digitale rijbewijs (opgeslagen op de telefoon) er in de komende jaren aankomt. Deze maakt het mogelijk om het aantal vervalsingen te beperken, maar ook om te voorkomen dat de auto wordt gestart wanneer de bestuurder niet langer bevoegd is om te rijden. Hiervoor moeten autofabrikanten wijzigingen aanbrengen zodat de telefoon kan communiceren met de starter (of de startfunctie).
Fietsers ondervinden mogelijks ook gevolgen van toekomstige wijzigingen. Zowel Les Engagés als de N-VA willen helmen verplicht maken. Het idee zou zijn om helmdracht te verplichten voor kinderen tot dertien jaar, zoals het geval is in dertien andere Europese landen. Welke maatregelen uiteindelijk zullen worden aangenomen en hoe deze zullen worden ontvangen door automobilisten? Wordt vervolgd.
Foto’s rijbewijs : Finse regering
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be