Gevallen van spookrijders, die tegen het verkeer in rijden, meestal op de snelweg, komen nog te vaak voor op onze wegen. Gelukkig leiden ze niet altijd tot een ongeval. Maar als wel zover komt, zijn de gevolgen meestal zeer zwaar, want doorgaans gaat het om frontale botsingen aan hoge snelheid die de inzittenden van de auto’s weinig kansen geven.
Momenteel duurt het erg lang om spookrijders te melden. De bestuurder moet al in de verkeerde richting rijden en een andere weggebruiker tegenkomen zonder een ongeval te veroorzaken zodat die laatste alarm kan slaan, als hij die moeite doet.
Detectoren op- en afritten
Het Waals Gewest heeft daarom besloten om de op- en afritten van de autosnelwegen uit te rusten met een nieuwe cameratechnologie die in verbinding staat met de verlichting. Het project maakt deel uit van het plan ‘Lumière 4.0’. Concreet betekent dit dat zodra een spookrijder wordt gedetecteerd op een op- en afrit, de verlichting gaat knipperen en er een waarschuwing wordt verstuurd naar de verkeerscentrale (Perex).
Advertentie – lees hieronder verder
Terwijl er vandaag al 61 detectiesystemen actief zijn op 44 afritten, stijgt dit naar verwachting tot 300 op- en afritten vanaf september 2023. Volgens Waals minister van Mobiliteit Philippe Henry (Ecolo) kan dit systeem versterkt worden door alle ANPR-camera’s (automatische nummerplaatherkenning) te gebruiken die de snelwegen bewaken. Hun technologie wordt momenteel te weinig gebruikt.
Meer camera’s en AI
De autoriteiten en fabrikanten van apparatuur onderzoeken momenteel de mogelijkheden van artificiële intelligentie, die de beelden van de ANPR-camera’s worden sneller en gedetailleerder kan analyseren. Zulke herkenning wordt al toegepast om het gebruik van mobiele telefoons achter het stuur op te sporen en zou dus uitgebreid kunnen worden naar spookrijders.
Dit systeem kan een doeltreffende aanvulling zijn op het systeem dat nu al gebruikt wordt voor op- en afritten van snelwegen, omdat het detectiesysteem momenteel beperkt is tot een heel specifiek deel van de verlichting. En als de knipperende lichten de spookrijder niet afschrikken, rijdt hij of zij waarschijnlijk gewoon door. En hoe zit het midden op de dag, wanneer de signalen van de verlichting nauwelijks zichtbaar zijn? Laten we hopen dat een intelligent netwerk het aantal spookrijders kan verminderen. De federale politie telt 350 tot 400 spookrijders per jaar. In de afgelopen tien jaar hebben deze bestuurders 122 ongevallen met lichamelijk letsel veroorzaakt, dat wil zeggen 12 ongevallen per jaar met gemiddeld 22 gewonden en 3 doden per jaar.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be