Er is niet alleen slechts nieuws te melden in de inflatoire context die we momenteel ervaren. Sommige kosten lijken inderdaad te dalen, zoals Statbel, het nationale bureau voor de statistiek, opmerkt. Blijkbaar hoort de autoverzekering daarbij, want Statbel heeft vastgesteld dat de gemiddelde prijs van burgerlijke aansprakelijkheid (BA of verplichte minimumdekking) gemiddeld met 4,7% is gedaald tussen juli 2017 en juli 2022, terwijl de totale inflatie over deze periode 17% bedraagt.
Meer zelfs: autoverzekeringen staan zelfs hoog op de lijst van producten waarvan de prijzen zijn gedaald: -3,3% in één jaar! Dat is dus goed nieuws, maar het moet wel een beetje gerelativeerd worden. Want we moeten ook kijken naar de manier waarop Statbel zijn berekeningen uitvoert. In deze periode vond namelijk een grote fusie plaats in de sector (Baloise nam twee concurrenten over), wat volgens de informatie van Le Soir tot gevolg had dat de Statbel-index van het product “autoverzekering” vanaf mei 2021 steeg. En deze kunstmatige impact zou geleidelijk zijn vervaagd om uiteindelijk tussen juli 2021 en juli 2022 te verdwijnen.
Daling door concurrentie
Afgezien van dit effect zijn de prijzen sinds 2021 over het algemeen stabiel gebleven, wat een goed teken is gezien het huidige inflatieniveau. De cijfers van Assuralia wijzen in dezelfde richting: in 2005 bedroeg het gemiddelde tarief voor de BA-verzekeringen 402,9 euro per jaar. En in 2021 was dat 392,70 euro. De daling is duidelijk, ook al moet worden opgemerkt dat tussen 2009 en 2015 een stijging werd genoteerd tot 418 euro. En natuurlijk is niet alleen de BA naar beneden gegaan. Alle andere producten (kleine omnium, full omnium) zouden dezelfde trend volgen.
Advertentie – lees hieronder verder
Maar wat zijn de redenen voor deze stijging? Ten eerste is er het feit dat er geen mechanisme is voor het indexeren van autoverzekeringspremies, in tegenstelling tot wat voor sommige woonverzekeringen bestaat. In deze context speelt concurrentiedruk een nog sterkere rol bij het aantrekken van klanten. Daarnaast is de concurrentie de afgelopen maanden naar verluidt verder toegenomen door de daling van het aantal inschrijvingen na de crisis, meldt Le Soir.
Daling aantal schadegevallen
Maar er is nog een ander feit dat door Assuralia wordt gemeld: de daling van de verliesratio. Tussen 2011 en 2022 is het aantal schadegevallen inderdaad blijven dalen, van 6,8% naar 5,7% in 2019. In 2020 daalden de claims door de lockdowns zelfs naar 4,21%. Volgens verschillende verzekeraars zou deze daling eveneens te wijten zijn aan de impact van sensibiliseringscampagnes en nieuwe technologieën in onze auto’s waardoor het aantal ongevallen zou verminderen. Dat is best mogelijk.
Hoe mooi het ook is, toch kan deze situatie misschien niet lang duren. Want met de crisis kwam er ook de inflatie op de kosten van grondstoffen en binnenkort ook op arbeid. Daarmee is de kans groot dat ook de verzekeringspremies de komende maanden weer zullen stijgen…
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be