Oorlog tussen auto’s en fietsen woedt op de weg

Het aantal – soms ook gewelddadige – incidenten tussen fietsers en automobilisten neemt de jongste tijd toe. De spanning bereikt haar hoogtepunt en om die te verminderen, lijken krachtige maatregelen nodig.

Gepubliceerd op 2 april 2022
Leestijd : 3 min

Deel

Oorlog tussen auto’s en fietsen woedt op de weg

Statistieken en concrete voorbeelden bewijzen het: de spanningen tussen fietsers en automobilisten op de weg lopen hoog op. De ‘samenwerking’ verloopt erg chaotisch, met gebaren, provocaties, beledigingen en soms zelfs fysieke aanvallen. Recent maakte Gocar.be melding van een incident dat zich voordeed in het Limburgse Heusden-Zolder, waarbij een fietser stelselmatig spuwde op auto’s geparkeerd naast het fietspad. Die persoon werd uiteindelijk (opnieuw) betrapt …

Zulke incidenten nemen de jongste tijd toe. Een deel van de verklaring is dat we intussen een gezondheidscrisis meemaakten. Tijdens die periode is het aantal fietsers duidelijk toegenomen en dus onvermijdelijk ook het verkeer op twee wielen. Volgens VIAS leidt dit tot hogere spanningen.

Het verkeersinstituut wijst ook op de grote diversiteit aan transportmiddelen voor zachte mobiliteit: fietsen, elektrische fietsen, elektrische steps, speedpedelecs, monowheels enzovoort. Er bestaan vele vormen en die vragen uiteraard allemaal een andere aanpak, ook van de automobilist die ermee geconfronteerd wordt.

Beperkte publieke ruimte

Meer vervoersmiddelen dichter op elkaar in de publieke ruimte veroorzaakt spanningen, want die ruimte moet onvermijdelijk vaker gedeeld worden. Bovendien heeft de gezondheidscrisis het gebruik van sociale media doen toenemen en helaas ook het aantal agressieve berichten, de enige die vandaag nog weerklank lijken te vinden.

Advertentie – lees hieronder verder

Internetgebruikers (of beter: automobilisten) hebben vaak kritiek op de verbreding van de ruimte voorbehouden aan fietsers of voetgangers, zoals fietspaden of afgesloten straten. Omgekeerd is het niet ongewoon dat fietsers ‘anti-auto’ worden (terwijl ze die soms zelf nog gebruiken). “Ga weg want je neemt mijn plaats in” of – zoals op het strand – “Ga weg want je staat in mijn zonlicht” lijkt wel het nieuwe devies.

Onbekende wegcode

Vaak is dergelijk gedrag het gevolg van een gebrek aan kennis van de wegcode. Sommige regels worden namelijk niet gerespecteerd door automobilisten (zoals de fietssas aan verkeerslichten om fietsers voorrang te geven), terwijl andere regels niet worden nageleefd door fietsers die denken dat ze alle rechten hebben.

Preventie zou voor een mentaliteitsverandering kunnen zorgen, zodat de positie of het standpunt van de andere weggebruiker beter aanvaard wordt. Het is gemakkelijker om hoffelijk te zijn tegenover een fietser als je zelf met de fiets rijdt. De cijfers van VIAS tonen bovendien aan dat deze mentaliteitswijziging vaak vanzelf gaat, want hoewel het aantal fietsers de afgelopen jaren met 20 procent is gestegen op de wegen van het Brussels Gewest, is het aantal ongevallen met lichamelijk letsel (waarbij een fietser betrokken was) gestagneerd.

fiets-ongeval-velo-accident

Voetgangers, de zwakke weggebruikers

Niet alleen fietsers komen in de problemen, dat is ook het geval voor voetgangers die moeite hebben om hun plekje in de openbare ruimte te vinden. Voetpaden worden immers ook gebruikt door transportmiddelen voor zachte mobiliteit, wat soms tot ronduit gevaarlijke situaties leidt. Er zijn dus ook conflicten tussen fietsers en voetgangers. Dat is niet altijd de schuld van de fietser, die soms noodgedwongen zelf het voetpad gebruikt, maar dan wel zijn snelheid moet aanpassen aan de voetgangers (6 km/u).

Gezamenlijk gebruik is altijd al moeilijk geweest en alleen door rekening te houden met de anderen kan dit verbeteren. In dat verband zet de overheid sterk in op toekomstige sensibiliseringscampagnes.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door David Leclercq Autojournalist

Deel

Gocar marketplace
47.064 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Boetes
Misbruiken lokale overheden trajectcontroles om geld te verdienen?

De wildgroei van trajectcontroles – vooral in Vlaanderen – wordt vaak voorgesteld als een maatregel voor de verkeersveiligheid. Maar vooral de schatkist van de gemeentes lijkt ervan te profiteren, want zij kunnen administratieve boetes opleggen voor kleine overtredingen. Vlaanderen wil dit controleren en ervoor zorgen dat lokale overheden geen misbruik maken van de situatie. Zal het huidige repressieve beleid veranderen?

Tot 06:00 3 min David Leclercq
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.