Reddingsstrook vormen is nog steeds geen reflex

Bij files op wegen met meer dan één rijstrook moeten de weggebruikers meteen een reddingsstrook vormen, maar dat gebeurt nog steeds te weinig. Daarom zet het Agentschap Wegen en Verkeer een nieuwe bewustmakingscampagne op. We leggen het principe nog eens uit.

Gepubliceerd op 18 augustus 2022
Leestijd : 2 min

Deel

Reddingsstrook vormen is nog steeds geen reflex

De reddingsstrook hoort ook bij ons bij een file, ook al zijn er geen zwaailichten te bespeuren. Sinds 1 oktober 2020 is het concept opgenomen in de wegcode, maar blijkbaar weet minder dan één op de vijf bestuurders dat. “We zien het ook vanuit het Verkeerscentrum,” zegt woordvoerder Peter Bruyninckx.

“Wanneer mensen in de verte een rookpluim zien of sirenes horen, gaan ze opzij. Maar een spontane vorming van de reddingsstrook gebeurt veel minder. Onze verkeersleiders zien dan op de camera’s hoe de hulpdiensten alle moeite van de wereld moeten doen om ter plaatse te geraken. Dat is frustrerend.”

Het vormen van een reddingsstrook is nochtans belangrijk, want bij een ongeval telt elke minuut. Wanneer de ruimte nog gevormd moet worden op het moment dat een ambulance of brandweerwagen arriveert, verliezen de hulpdiensten kostbare tijd. Daarom is het van groot belang om niet te wachten op de sirenes en een reddingsstrook te vormen van zodra het verkeer vertraagt.

Verdere sensibilisering nodig

file_antw

Advertentie – lees hieronder verder

Slechts drie op de vijf bestuurders vormen vandaag spontaan een reddingsstrook blijkt uit een onderzoek. “Dat cijfer moet omhoog,” zegt Vlaams minister voor Openbare Werken en Mobiliteit Lydia Peeters. “We hebben sinds de invoering van de reddingsstrook al twee campagnes gevoerd en we zien ook de positieve impact van die sensibilisering.

Maar we willen nog meer mensen de reflex van de reddingsstrook zien maken, vandaar deze nieuwe campagne met affiches langs de snelwegen, boodschappen op de dynamische tekstborden en oproepen via de verkeersbulletins op de radio.”

antw_file

Nochtans is een reddingsstrook vormen eenvoudig: voertuigen op de linkerrijstrook rijden zoveel mogelijk naar links en al de rest wijkt zoveel mogelijk uit naar rechts. Rijd daarbij niet over de witte lijnen, enkel indien het niet anders kan, en houd ook het fietspad en de pechstrook vrij.

Takelwagens, en andere voertuigen van de hulpdiensten onderweg naar het incident, gebruiken immers ook de pechstrook om tot bij het ongeval te rijden. Zo wordt de weg sneller vrijgemaakt en lost de file op, luiden de tips van het Agentschap Wegen en Verkeer.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door Alain De Jong journalist, tekstschrijver, communicatiespecialist

Deel

Gocar marketplace
47.064 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Boetes
Misbruiken lokale overheden trajectcontroles om geld te verdienen?

De wildgroei van trajectcontroles – vooral in Vlaanderen – wordt vaak voorgesteld als een maatregel voor de verkeersveiligheid. Maar vooral de schatkist van de gemeentes lijkt ervan te profiteren, want zij kunnen administratieve boetes opleggen voor kleine overtredingen. Vlaanderen wil dit controleren en ervoor zorgen dat lokale overheden geen misbruik maken van de situatie. Zal het huidige repressieve beleid veranderen?

Gisteren 3 min David Leclercq
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.