Slimme remsystemen blunderen: fluo maakt voetgangers onzichtbaar

Het lijkt een tegenstelling van jewelste, maar een Amerikaanse studie wijst op een potentieel gevaar van het dragen van fluokledij in het verkeer. Ze kunnen de automatische remsystemen van auto’s ernstig in verwarring brengen.

Gepubliceerd op 27 januari 2025
Leestijd : 3 min

Deel

Slimme remsystemen blunderen: fluo maakt voetgangers onzichtbaar

Het zijn nog altijd donkere maanden en dan worden voetgangers en fietsers sterk aangeraden om reflecterende kleding te dragen om beter zichtbaar te zijn in het verkeer. De ironie wil nu dat een nieuwe studie van de Amerikaanse veiligheidsorganisatie IIHS (Insurance Institute for Highway Safety) aantoont dat deze reflectoren kunnen bijdragen aan ... minder veiligheid. Bizar.

De afgelopen jaren worden steeds meer auto’s uitgerust met geavanceerde rijhulpsystemen en een van de belangrijkste is de automatische noodrem (Automatic Emergency Braking) met voetgangersdetectie. Dit systeem is ontworpen om ongevallen te verminderen door voetgangers te detecteren en de auto zelfstandig af te remmen. Het is een prima voorbeeld van hoe technologie het verkeer veiliger kan maken en uit eerdere studies van IIHS bleek dat deze technologie het aantal aanrijdingen met voetgangers overdag met 27 procent kan verminderen. Maar het instituut heeft nu ook tests in het donker georganiseerd, alias het de momenten waarop de meeste ernstige ongevallen met voetgangers plaatsvinden en zij het meest kwetsbaar zijn. De resultaten verdienen bijzondere aandacht.

IIHS-test

Drie Japanse SUV’s

De studie onderzocht drie SUV-modellen uit 2023 (die overigens ook in Europa beshcikbaar zijn): de Honda CR-V, Mazda CX-5 en Subaru Forester. Tijdens de proef reden de auto’s met een snelheid van 40 km/u terwijl een voetganger (vertegenwoordigd door een dummy) in verschillende lichtomstandigheden een weg overstak. De voetgangerspop droeg verschillende soorten kleding: donkere, witte en reflecterende.

Advertentie – lees hieronder verder

Een van de meest opvallende bevindingen is dat reflecterende kleding – vooral bewegende reflectoren op mouwen en broekspijpen – de sensoren van Honda en Mazda volledig op het verkeerde been zette. Dit leidde ertoe dat de systemen voetgangers niet konden detecteren met alle gevolgen vandien. Dit is problematisch, aangezien reflectoren juist bedoeld zijn om zichtbaarheid te vergroten.

“De plaatsing en beweging van reflectoren maken het voor menselijke bestuurders gemakkelijker om voetgangers te herkennen,” legt David Kidd, onderzoeker bij IIHS, uit. “Maar de sensoren van automatische noodremsystemen lijken deze bewegingen eerder te verwarren dan te helpen. (...) Het is onacceptabel dat kleding die ontworpen is om voetgangers en fietsers veiliger te maken, juist kan bijdragen aan hun onzichtbaarheid voor rijhulpsystemen.”

Subaru EyeSight.
Subaru EyeSight.

Technologische verschillen

De resultaten leggen ook grote verschillen tussen de automodellen bloot. De Subaru Forester presteerde het beste: in 12 van de 13 tests wist de auto volledig te stoppen voordat de voetganger werd geraakt. Maar ook in die ene situatie waar het systeem faalde, droeg de voetganger reflecterende kleding. Toch wist de Subaru de snelheid aanzienlijk te verminderen, waardoor de impact minimaal bleef. De Honda CR-V en Mazda CX-5 deden het daarentegen veel slechter. Het syteem van de Honda reageerde in acht van de tests niet, zelfs niet bij voetgangers met reflecterende kleding. Ook de Mazda presteerde ondermaats: bij geen enkele test wist deze volledig te stoppen. Ook hier was het meest opvallende dat beide auto’s slechter presteerden bij voetgangers met reflecterende banden op hun kleding dan bij volledig donkere kleding.

Alhoewel het IIHS er niets over zegt, kunnen deze merkverschillen verklaard worden door een technische keuze. Subaru gebruikt voor AEB een dubbele optische camera (EyeSight), die meer overeenkomsten vertoont met het menselijke oog, terwijl Honda en Mazda zich beroepen op infraroodsensoren - zoals de meeste merken - die gevoeliger kunnen zijn aan bepaalde interferenties. Het IIHS vult aan dat de automerken op de hoogte zijn en aan verbeteringen werken, maar maant automobilisten aan extra waakzaam te zijn in het donker en niet blindelings te vertrouwen op het automatische remsysteem.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door Piet Andries Autojournalist

Deel

Gocar marketplace
50.313 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.
Gocar marketplace
50.313 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.