VIAS-enquête: Belgische automobilisten gebruiken te veel drugs, alcohol en medicijnen

Drugs, medicijnen, te hard rijden: de Belgen hebben niets dan roekeloos gedrag, volgens VIAS. Een groot Europees onderzoek uitgevoerd door VIAS toont aan dat Belgische automobilisten nog een lange weg moeten afleggen om verstandige rijgewoonten aan te nemen. Drugs, alcohol, medicatie, te snel rijden en het gebruik van mobiele telefoons zijn helaas ingesleten gewoontes.

Gepubliceerd op 18 oktober 2023
Leestijd : 3 min

Deel

VIAS-enquête: Belgische automobilisten gebruiken te veel drugs, alcohol en medicijnen

Belgen presteren het slechtst in Europa op het gebied van verkeersveiligheid: dat is de conclusie van een groot Europees onderzoek naar het rijgedrag van automobilisten, geïnitieerd door VIAS. De ESRA1-enquête vergeleek het gedrag van weggebruikers in 39 landen, waaronder 22 Europese landen. In al deze landen beantwoordde een representatieve steekproef van de bevolking dezelfde vragenlijst.

De resultaten tonen aan dat het gedrag van Belgen achter het stuur risicovol is. En niet alleen dat. De enquête toont ook aan dat gebruikers van elektrische steps ook potentiële gevaren zijn, vooral door hun gewoonte om dezelfde step voor twee personen te gebruiken (minstens één keer per maand), wat sinds juli 2022 volledig verboden is. 49% van de scootergebruikers geeft dit toe, tegenover een Europees gemiddelde van 38%. En dat is nog niet alles: 46% van de Belgische stepgebruikers zegt wel eens per maand door rood te rijden (tegenover een Europees gemiddelde van 34%), 61% rijdt op trottoirs en 40% geeft toe op de scooter te rijden na het nuttigen van te veel alcohol (de limiet is ook vastgesteld op 0,5 g/l bloed).

iStock-1283201424

Ook te snel

Belgische automobilisten rijden te snel, ondanks het toenemende aantal controles. Uit gegevens verzameld door VIAS blijkt dat 55% van de bestuurders minstens één keer per maand de snelheidslimiet overschrijdt in de bebouwde kom, tegenover een Europees gemiddelde van 48%. Dit gedrag is des te paradoxaler omdat de controle- en repressiemiddelen de afgelopen maanden aanzienlijk zijn opgevoerd en de Belgen zich hiervan terdege bewust zijn (43% beschouwt het risico als hoog of zeer hoog). Het is ook verrassend om te vernemen dat België nu een van de vijf zwaarst gecontroleerde landen van Europa is.

Advertentie – lees hieronder verder

Bovendien blijft het gebruik van mobiele telefoons achter het stuur een probleem voor automobilisten, maar niet alleen in België, want de cijfers zijn hoog voor alle onderzochte landen. Eén op vier Belgen (26%) geeft toe de voorbije maand te hebben gebeld of een sms te hebben beantwoord terwijl hij achter het stuur zat. Op dat vlak zitten we in de lijn van het Europese gemiddelde. Maar dat is uiteraard niets om fier over te zijn …

damir-kopezhanov-8cQwhbxjCVY-unsplash-1

Bij motorrijders toont het onderzoek aan dat er minder gevaren zijn, maar 6% geeft toe soms zonder helm te rijden, 4% geeft toe te veel gedronken te hebben en 9% overschrijdt de maximumsnelheid, wat niet erg veel lijkt. Fietsers geven toe sociale netwerken te raadplegen tijdens het trappen (6%), zonder helm te rijden (27%, hoewel dit niet verplicht is) en naar muziek te luisteren (37%), waardoor ze zich minder bewustzijn van het verkeer en bepaalde gevaren niet kunnen herkennen.

De plaag van medicijnen

De VIAS-enquête brengt ook nieuwe trends aan het licht, met name het gebruik van geneesmiddelen. Bijna 20% van de Belgen (19% om precies te zijn) zegt te hebben gereden nadat ze medicijnen hadden genomen die hun rijvaardigheid verminderen. Dit is een zorgwekkende situatie, aangezien het gebruik van geneesmiddelen bij ongevallen vaak wordt onderschat. VIAS pleit ook voor duidelijke informatie op medicijndoosjes, zodat degenen die ze innemen zich volledig bewust zijn van de impact die deze kunnen hebben.

En wat drugs betreft, is het niet beter: één bestuurder op acht (13%) geeft toe dat hij slechts 1 uur na het gebruik van illegale drugs opnieuw achter het stuur zit. Dit is nog steeds ruim boven het Europese gemiddelde van 11%. Alles bij elkaar behoren de Belgische bestuurders tot de top 3 van slechtste presteerders in Europa. Hopeloos!

 

Foto’s: thodonal & Aleksandr Kondratov

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door David Leclercq Autojournalist

Deel

Gocar marketplace
47.064 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Boetes
Misbruiken lokale overheden trajectcontroles om geld te verdienen?

De wildgroei van trajectcontroles – vooral in Vlaanderen – wordt vaak voorgesteld als een maatregel voor de verkeersveiligheid. Maar vooral de schatkist van de gemeentes lijkt ervan te profiteren, want zij kunnen administratieve boetes opleggen voor kleine overtredingen. Vlaanderen wil dit controleren en ervoor zorgen dat lokale overheden geen misbruik maken van de situatie. Zal het huidige repressieve beleid veranderen?

Tot 06:00 3 min David Leclercq
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.