Belgen presteren het slechtst in Europa op het gebied van verkeersveiligheid: dat is de conclusie van een groot Europees onderzoek naar het rijgedrag van automobilisten, geïnitieerd door VIAS. De ESRA1-enquête vergeleek het gedrag van weggebruikers in 39 landen, waaronder 22 Europese landen. In al deze landen beantwoordde een representatieve steekproef van de bevolking dezelfde vragenlijst.
De resultaten tonen aan dat het gedrag van Belgen achter het stuur risicovol is. En niet alleen dat. De enquête toont ook aan dat gebruikers van elektrische steps ook potentiële gevaren zijn, vooral door hun gewoonte om dezelfde step voor twee personen te gebruiken (minstens één keer per maand), wat sinds juli 2022 volledig verboden is. 49% van de scootergebruikers geeft dit toe, tegenover een Europees gemiddelde van 38%. En dat is nog niet alles: 46% van de Belgische stepgebruikers zegt wel eens per maand door rood te rijden (tegenover een Europees gemiddelde van 34%), 61% rijdt op trottoirs en 40% geeft toe op de scooter te rijden na het nuttigen van te veel alcohol (de limiet is ook vastgesteld op 0,5 g/l bloed).
Ook te snel
Belgische automobilisten rijden te snel, ondanks het toenemende aantal controles. Uit gegevens verzameld door VIAS blijkt dat 55% van de bestuurders minstens één keer per maand de snelheidslimiet overschrijdt in de bebouwde kom, tegenover een Europees gemiddelde van 48%. Dit gedrag is des te paradoxaler omdat de controle- en repressiemiddelen de afgelopen maanden aanzienlijk zijn opgevoerd en de Belgen zich hiervan terdege bewust zijn (43% beschouwt het risico als hoog of zeer hoog). Het is ook verrassend om te vernemen dat België nu een van de vijf zwaarst gecontroleerde landen van Europa is.
Advertentie – lees hieronder verder
Bovendien blijft het gebruik van mobiele telefoons achter het stuur een probleem voor automobilisten, maar niet alleen in België, want de cijfers zijn hoog voor alle onderzochte landen. Eén op vier Belgen (26%) geeft toe de voorbije maand te hebben gebeld of een sms te hebben beantwoord terwijl hij achter het stuur zat. Op dat vlak zitten we in de lijn van het Europese gemiddelde. Maar dat is uiteraard niets om fier over te zijn …
Bij motorrijders toont het onderzoek aan dat er minder gevaren zijn, maar 6% geeft toe soms zonder helm te rijden, 4% geeft toe te veel gedronken te hebben en 9% overschrijdt de maximumsnelheid, wat niet erg veel lijkt. Fietsers geven toe sociale netwerken te raadplegen tijdens het trappen (6%), zonder helm te rijden (27%, hoewel dit niet verplicht is) en naar muziek te luisteren (37%), waardoor ze zich minder bewustzijn van het verkeer en bepaalde gevaren niet kunnen herkennen.
De plaag van medicijnen
De VIAS-enquête brengt ook nieuwe trends aan het licht, met name het gebruik van geneesmiddelen. Bijna 20% van de Belgen (19% om precies te zijn) zegt te hebben gereden nadat ze medicijnen hadden genomen die hun rijvaardigheid verminderen. Dit is een zorgwekkende situatie, aangezien het gebruik van geneesmiddelen bij ongevallen vaak wordt onderschat. VIAS pleit ook voor duidelijke informatie op medicijndoosjes, zodat degenen die ze innemen zich volledig bewust zijn van de impact die deze kunnen hebben.
En wat drugs betreft, is het niet beter: één bestuurder op acht (13%) geeft toe dat hij slechts 1 uur na het gebruik van illegale drugs opnieuw achter het stuur zit. Dit is nog steeds ruim boven het Europese gemiddelde van 11%. Alles bij elkaar behoren de Belgische bestuurders tot de top 3 van slechtste presteerders in Europa. Hopeloos!
Foto’s: thodonal & Aleksandr Kondratov
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be