Maar al te vaak overschaduwt de elektrische auto op batterijen de mogelijkheden van de brandstofcelauto, met waterstof dus. Deze energiedrager is nog zeldzaam omdat de productie ervan veel kost (zowel financieel als qua CO2). De technieken worden echter verfijnd en hopelijk is er binnenkort volledig koolstofvrije waterstof die ook gebruikt kan worden voor transport.
Met dit in gedachten heeft Williams Advanced Technologies – het ingenieursbureau dat verbonden is aan het Formule 1-team van Williams – zojuist een gloednieuw platform voorgesteld. Het is zeer licht en bevat alle nodige functies om een brandstofcel te integreren. Dit betekent een doorbraak, omdat het platform beschikbaar kan worden gesteld aan alle constructeurs die een dergelijke auto willen ontwikkelen.
Voor supercar
Williams heeft het platform in eerste instantie ontworpen om een supercar op waterstof te kunnen bouwen. Dit is natuurlijk een heel specifieke en beperkte doelgroep, maar het idee is interessant omdat het ook kan dienen voor auto’s in massaproductie. Het huidige platform is geschikt voor de bouw van GT-coupés en zelfs cabriolets met targadak.
Advertentie – lees hieronder verder
Het EVRh-platform werd ontwikkeld op basis van de EVR-structuur voor 100 procent elektrische auto’s, normaliter met een batterij van 85 kWh. De nodige aanpassingen maakten het mogelijk om een brandstofcel en de bijbehorende waterstoftanks perfect te integreren.
Rondetijd op Nürburgring
Volgens Williams kan het platform een krachtbron met maximaal 485 pk bevatten, terwijl het rijbereik van de waterstoftanks oploopt tot 600 km. Een supercar met een gewicht van 1.900 kg zou even performant kunnen zijn als een Lamborghini Revuelto (0-100 km/u in 2,5 seconden), waardoor hij een ronde over de beroemde Nürburgring kan afleggen in 7 minuten en 20 seconden. Volgens Williams is het technisch mogelijk om op deze basis auto’s te ontwikkelen met achter- en vierwielaandrijving.
Net als bij elektrische auto’s is het voor waterstofauto’s vooral een uitdaging om de torenhoge ontwikkelingskosten te verminderen. Een licentiemodel lijkt een goede oplossing, omdat constructeurs hiermee veel tijd en geld kunnen besparen tijdens de ontwikkeling, wat (logischerwijs) ook lagere prijzen voor de consument betekent. Paul McNamara, technisch directeur bij Williams: “Het EVRh-platform is een geweldig voorbeeld van de ontwikkeling van oplossingen voor CO2-vrije wagens, waardoor brandstofcelauto’s snel en rendabel op de markt kunnen komen.”
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be