In het licht van het conflict in Oekraïne verharden de woorden en de daden bij alle partijen. Europa is nu dus druk bezig met het voorbereiden van een zesde reeks sancties tegen Rusland en in de gesprekken wordt ook de Russische aardolie meegenomen. Na een lange aarzeling accepteert nu ook Duitsland eindelijk dit standpunt, dat de markten wel volledig zal verstoren.
We weten dat het moeilijk, zo niet onmogelijk is om op korte termijn zonder Russische olie verder te kunnen. Het grootste land ter wereld produceert 10% van alle ruwe olie, of ongeveer 8 miljoen vaten per dag. Tot nu toe hebben de andere olieproducerende landen echter geweigerd hun productie aanzienlijk te verhogen om het (georganiseerde) Russische tekort te compenseren, wat natuurlijk bijdraagt aan het handhaven van zeer hoge prijzen op de markt.
In België stegen de dieselprijzen afgelopen vrijdag opnieuw door de stijging van de prijzen van aardolieproducten of de biocomponenten op de internationale markten. De diesel kost nu 2,08 euro/liter.
Doet Duitsland er nog een schepje bij?
Advertentie – lees hieronder verder
In Brussel zijn de onderhandelingen dus in volle gang om Rusland nieuwe economische sancties op te leggen. Duitsland, dat zwaar weegt in de beslissingen, staat ook op het punt een totaal embargo op Russische olie te accepteren, wat een echte primeur zou zijn, maar ook een probleem zou opleveren voor verschillende landen en voor veel consumenten.
Vandaag staan Hongarije, Oostenrijk, Slowakije, Spanje, Italië en Griekenland nog steeds op de rem om dit verbod te vermijden. En dan vooral Hongarije en Slowakije, die nog afhankelijker zijn van leveringen van Russische ruwe olie. Als een dergelijk verbod zou worden aangenomen, is het duidelijk dat de prijzen daardoor weer zouden stijgen, aangezien andere toeleveringsketens (nog) niet zijn operationeel zijn. Duitsland zegt zich in dit opzicht steeds minder zorgen te maken, omdat het land sinds het begin van de oorlog zijn afhankelijkheid van Russische olie heeft teruggebracht van 35 naar 12%. Dat is goed nieuws, maar hoe zit het met de anderen?
Wat in België?
België is voor 30% afhankelijk van Russische olie. Dat is natuurlijk enorm. Toch geven verschillende waarnemers aan dat het relatief eenvoudig zou zijn om dit te verminderen door ruwe olie uit andere delen van de wereld (Midden-Oosten, Noorwegen, Groot-Brittannië of Zuid-Amerika) in te voeren. Naar de mening van de deskundigen zou er dus geen reden tot bezorgdheid zijn over de bevoorrading van aardolie.
Wel is de prijsstabiliteit een ander verhaal. Een olie-embargo kan inderdaad gevolgen hebben voor de brandstofprijzen, omdat er een reëel risico bestaat dat dit extra kosten met zich meebrengt. Wanneer het aanbod op zeer korte termijn afneemt en de vraag zo sterk blijft als nu, zullen de markten nerveus reageren met verdere prijsstijgingen en een nieuwe aanslag op de portemonnee van de consumenten, die momenteel aan hun zomervakantie denken!
Europa lijkt nog steeds vastbesloten om zijn olie of gas elders te betrekken vanaf 2022, meldt Bloomberg. Maar zullen de eurocraten daarin slagen? En zo ja, met welke gevolgen voor de prijzen aan de pomp voor de automobilisten? Die vraag blijft nog onbeantwoord. Wel geven meerdere experts flarden van antwoorden. In La Libre Belgique gaf Frank Vranken, Chief Strategy Officer bij Edmond de Rothschild Europe-Luxembourg, aan dat een terugkeer naar normaal voor gas niet in de volgende twee of drie jaar mogelijk is.
Voor olie zegt de expert echter dat het sneller kan, omdat er niet dringend geïnvesteerd hoeft te worden in nieuwe infrastructuur. Wordt vervolgd…
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be