Roest was vroeger een immens probleem voor auto’s. Het leidde tot dure reparaties of zelfs tot het afdanken van voertuigen na enkele jaren gebruik. Dankzij de systematische galvanisering van carrosserieën en het gebruik van betere staalsoorten roesten auto’s de laatste twintig jaar gelukkig niet echt meer.
Of toch?
In 2016 bleek uit een Zweeds rapport dat auto’s opnieuw vatbaarder werden voor roest. Een van de betrokken fabrikanten was Volvo, dat enkele jaren voordien aanzienlijke inspanningen op dit gebied had geleverd.
Dit inmiddels zes jaar oude rapport werd zopas bevestigd door een nieuw onderzoek van de Duitse keuringsinstantie GTÜ dat het serieuze tijdschrift Auto Motor & Sport publiceerde. Volgens hen zijn veel merken onlangs overgeschakeld op gedeeltelijke galvanisatie, met als gevolg dat er weer roestproblemen opduiken.
Van de 6,6 miljoen wagens die sinds 1 januari 2020 door GTÜ onder de loep werden genomen, vertoonden er 441.000 sporen van corrosie. Moet gezegd dat het in de regel over modellen ging van meer dan 10 jaar oud.
Advertentie – lees hieronder verder
Het ene model blijkt vatbaarder dan het andere. Roest kwam vaker dan gewenst voor op de Lada Niva, de Ford Galaxy, Transit en Ka, de Seat Alhambra, de Suzuki Jimny en Baleno, de Opel Vectra, de Subaru Legacy en de Daihatsu Cuore, om de slechtste leerlingen van de klas te noemen.
Geen “nieuw” nieuws
In oktober van 2020 kwamen we, ook na Zweeds onderzoek, al met het nieuws naar buiten dat roestende auto’s geen zaak van het verleden meer is. Toen werden andere voorbeelden dan hierboven aangehaald.
Tesla’s roesten ook?
Blijkbaar wel, althans volgens de verslagen van GTÜ. Modellen van Tesla zouden het moeilijk krijgen tijdens het winterseizoen, wat volgens expert Ralf Rößler te maken heeft met de opvulling van bepaalde holtes van de Amerikaanse elektrische auto’s. Daarin wordt polyurethaanschuim gespoten, vergelijkbaar met het spul dat in huizen wordt gebruikt en dat vocht vasthoudt en als het ware “roestnesten” creëert. Onder deze omstandigheden zouden Tesla’s zogezegd al na 6 jaar volledig verroest zijn.
Vooruitgang = achteruitgang?
Er wordt met de vinger gewezen naar moderne constructietechnieken, die steeds meer worden toegepast bij de fabricage van EV’s om hun gewicht binnen de perken te houden, wat nodig is om zo weinig mogelijk stroom te verbruiken en dus de autonomie, die onder bepaalde omstandigheden kleiner wordt, zo groot mogelijk te maken.
Het massale gebruik van aluminium en magnesium zou een chemusche reactie veroorzaken die galvanische corrosie wordt genoemd. Het grootste probleem is misschien wel dat de eerste “symptomen” meestal pas laat verschijnen, wat herstellingen alleen maar complexer en duurder maakt.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be