Actualiteit

Betrouwbaarheid van Renault-motor onder vuur

Er is sprake van dat duizenden eigenaars van wagens met een bepaalde Renault-motor onder de kap samen naar de rechter zullen stappen. De zeer populaire 1,2 liter turbobenzine, ook wel TCe genoemd, zou met problemen kampen die zijn betrouwbaarheid in het gedrang brengen. Volgens een bekende advocaat maken de klagers een grote kans op schadevergoedingen.

Geschreven door Maxime Hérion | 13/01/2022

De bewuste Renault 1.2 TCe-benzinemotor ligt in ongeveer 400.000 voertuigen die tussen oktober 2012 en juni 2016 werden geproduceerd. In Frankrijk alleen al zijn er net geen 100.000 auto’s mee uitgerust.

Over welke modellen gaat het?

Bij Renault ligt de krachtbron in bepaalde Clio’s en ook de Mégane, de Captur, de Kadjar en de Kangoo werden ermee verkocht. Bij Dacia spreken we van de Duster, de Dokker en de Lodgy, bij Nissan van de Juke en de Qashqai en bij Mercedes van de Citan, die in wezen een Renault in een ander (en duurder) jasje is.

L’Argus onderzocht in 2019, na talrijke klachten van eigenaars, wat er precies aan de hand was met de motor in kwestie. Het magazine beweert dat er wereldwijd zo’n 107.000 wagens problemen vertoonden, meer bepaald een overconsumptie van olie die tot een motorstoring kan leiden.

Groep opgericht op Facebook

Renault essence benzine 1.2 Tce

Verschillende mensen getuigden dat hun auto plotseling langzamer ging rijden, zonder enige vorm van waarschuwing. Het zat hen zo diep dat een Facebook-groep genaamd “Casse moteur Renault/Nissan 1.2 Tce & DIG-T” werd opgericht, die ruwweg 3.800 leden telt.

Christophe Lèguevaques, een Franse advocaat die maar al te graag in de media opdraaft, nodigde eigenaars die zich benadeeld voel(d)en uit om samen met hem een collectieve rechtszaak aan te spannen.

Zijn hoge schadevergoedingen aan de orde?

Volgens meester Lèguevaques wel. Hij meent dat de alliantie Renault-Nissan al lang op de hoogte is van het probleem maar dat het concern nooit voldoende maatregelen geeft genomen om de klanten op gepaste wijze te compenseren.

In een interview met het dagblad JDD liet de advocaat zelfs doorschemeren dat, indien de merken schuldig zouden worden bevonden, het bedrag van de individuele schadevergoeding hoger zou kunnen liggen dan de aankoopprijs van het voertuig. Renault heeft inmiddels al gereageerd. Volgens de fabrikant zou 90% van de klanten die problemen hebben ondervonden al geholpen zijn geweest. Wordt vervolgd?

Deel dit artikel

Lees meer over

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Anderen bekeken ook