Hoe doet Opel het op dit moment?
De auto-industrie maakt ingrijpende veranderingen door en Opel is al enkele jaren bezig met elektrificatie, sinds we deel uitmaken van de Stellantis Groep. We hebben al modellen zoals de Corsa, de Mokka, de Astra en de Astra Sports Tourer – wat een heel belangrijk model in België is -, de Combo en de Zafira die in elektrische versies verkrijgbaar zijn. Tegen het einde van volgend jaar zullen alle Opel-modellen beschikbaar zijn in elektrische versies, waarmee de eerste fase van onze transformatie voltooid is. Dit jaar steeg de verkoop van Opel met 10% in Europa en met 60% buiten Europa. De verkoop van elektrische auto’s steeg met 30%. We hebben dus een zeer positief momentum.
Wat heeft de toekomst in petto voor uw merk?
Vanaf 2025 hebben we volledig elektrische platforms voor de nieuwe modellen en tegen het einde van 2028 zal Opel een volledig elektrisch merk zijn. We stoppen dan finaal met de verkoop van verbrandingsmotoren.
Advertentie – lees hieronder verder
Geldt deze beslissing ook voor uw bedrijfsvoertuigen?
De markt voor bedrijfsvoertuigen ontwikkelt zich niet op dezelfde manier, ook al springen steeds meer fabrikanten op de elektrificatietrein. Opel is sinds 2022 de Europese marktleider voor elektrische lichte bedrijfsvoertuigen. Wij geloven in elektrificatie en in de brandstofcel, een technologie die we al vele jaren ontwikkelen. De ontwikkeling van elektrische voertuigen hangt natuurlijk ook sterk af van de infrastructuur. Daarom moeten we een beroep doen op de overheid om het netwerk verder te ontwikkelen, zodat er meer snelladers komen die een belangrijk verschil maken voor de gebruikers. Voor bedrijfsvoertuigen is dit aspect nog belangrijker, maar deze markt is momenteel nog zeer klein, met slechts 5% elektrische voertuigen.
Hoe verklaart u het prijsverschil tussen een auto met verbrandingsmotor en zijn tegenhanger op batterijen?
De kosten van grondstoffen zijn hoger, wat verklaart waarom de prijs van een elektrische auto bijna twee keer zo hoog is als zijn tegenhanger met een verbrandingsmotor. Maar als je alle kosten bij elkaar optelt, kost een elektrische auto minder om te rijden en is de restwaarde ook twee keer zo hoog. In de toekomst zal de vooruitgang op het gebied van batterijchemie de prijzen zeker omlaag brengen, aangezien de batterij het duurste onderdeel van een elektrische auto is.
Hoe ziet u de concurrentie van de nieuwe Chinese fabrikanten?
We hebben ons bedrijfsmodel moeten herzien en daarvoor hebben we heel snel moeten handelen. We hebben bijvoorbeeld onze fabriek in Rüsselsheim, waar we een eeuw lang auto’s met verbrandingsmotoren hebben gebouwd, omgevormd tot een site voor geëlektrificeerde modellen.
Gaat de manier waarop jullie auto’s verkopen veranderen?
Ja, we hebben net de contracten met ons netwerk volledig herzien. De prijs van onze auto’s zal nu overal dezelfde zijn, bij dealers of online. Vanaf nu zorgen wij voor het voorraadbeheer voor onze agenten. Ze hoeven die niet langer zelf te financieren, wat veel gemakkelijker voor hen is. Voor de rest hanteren we prijzen per maand, omdat ook particuliere klanten op zoek zijn naar flexibele oplossingen. Kopen is niet langer een noodzaak.
En wat met tweedehandsauto’s?
Aangezien onze prijzen vast zijn, maakt de overname van auto’s het verschil voor onze klanten. Tweedehandsauto’s zijn erg belangrijk voor ons en daarom begint Stellantis nu ook met de reconditionering ervan. Bij Opel verwerken we ongeveer 20.000 auto’s per jaar in onze fabriek in Rüsselsheim. Deze zullen binnenkort online te koop worden aangeboden, een kanaal dat ook in België steeds populairder wordt.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be