In de verkoop van tweedehandswagens was knoeien met kilometertellers lange tijd een wijdverbreide praktijk, ook al was dit natuurlijk altijd illegaal. De verleiding is inderdaad groot om de teller een paar duizend kilometers terug te draaien om zo de verkoopprijs te kunnen verhogen.
Bestaat deze praktijk vandaag nog steeds met onze moderne auto’s boordevol elektronica, die bovendien steeds beter beschermd zijn tegen hacking of piraterij?
Eén op de drie auto’s in Duitsland
De Duitse ADAC – de grootste automobilistenvereniging – voerde een onderzoek uit dat aan het licht bracht dat deze praktijk inderdaad nog steeds bestaat. Het zou voldoende zijn om een klein apparaatje aan te schaffen dat 150 euro kost om deze klus eenvoudig te klaren. De ADAC voerde deze enquête uit omdat in Duitsland één op de drie tweedehandswagens een valse kilometerstand vertoont.
In België komt een groot deel van de occasiewagens uit het buitenland, waar de kilometercontrolesystemen vaak zuiver informatief zijn, of gewoon niet bestaan. Dit is onder meer het geval in Frankrijk en Duitsland, waar veel van onze tweedehandswagens vandaan komen.
Advertentie – lees hieronder verder
Geslaagde test
Om deze vaak voorkomende fraude aan te tonen, selecteerde de ADAC 3 moderne auto’s (een Ford Kuga uit 2019, een Opel GrandLandX uit 2020 en een Peugeot 208 uit 2019) met als doel met hun kilometerstand te knoeien en te laten zien hoe gemakkelijk dat eigenlijk gaat. Met een diagnoseapparaat dat niet meer dan 150 euro kost, konden de experts inderdaad eenvoudig de kilometerteller manipuleren.
Hoe kan je dit merken?
Helaas is het niet mogelijk om een geknoeide teller zomaar te herkennen. Deze ingreep, die volledig elektronisch is, laat namelijk geen sporen na in de printplaten. De enige mogelijkheid om deze fraude op te sporen, is goed uit je doppen kijken en nagaan of de meterstand niet te veel afwijkt van wat je normaal zou verwachten voor dit type voertuig van die leeftijd.
Dit is uiteraard een ingewikkelde oefening die niet binnen ieders bereik ligt. Het kan daarom nuttig zijn om een autodeskundige in te schakelen om een evaluatie uit te voeren. Kortom, de jaren gaan voorbij, maar het verhaal verandert weinig.
Er zij er echter op gewezen dat in België, indien fraude wordt vastgesteld, dit automatisch op de Car-Pass wordt vermeld, wat natuurlijk goed nieuws is voor de sector en vooral voor de kopers. Volgens de laatste cijfers (2016) werd er bij 5% van de in België verkochte tweedehandse auto’s met de kilometerteller geknoeid. Vaak gaat het om auto’s uit het buitenland waar geen systematisch controlesysteem zoals de Car-Pass bestaat. Jaarlijks worden meer dan 70.000 tweedehandsauto’s in België ingevoerd, dat is ruim 10% van het (door)verkoopwagenpark.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be