De WLTP-norm (Worldwide Harmonized Light Vehicle Test Procedures), die in 2017 door de Europese Unie werd ingesteld als gevolg van het dieselgate-schandaal, schetst een veel beter beeld van de ware verbruiks- en uitstootwaarden dan de oude NEDC-cyclus, die minder strenge en zelfs ronduit onrealistische criteria hanteert, zoals tergend trage acceleraties, gemiddelde snelheden van 33 km/u enzovoort. Op papier verbruiken voertuigen volgende de NEDC-berekeningen met andere woorden een pak minder en stoten ze dus ook veel minder CO2 uit.
Geen regering
Hoewel de WLTP-norm in ons land al sinds 2018 in gebruik is, werd die van de NEDC nog niet begraven. De keuze om de NEDC te schrappen, had intussen moeten gebeuren maar daar is de regering wegens afwezigheid nooit toe gekomen. De “schuld” wordt voor de ene of andere reden zelfs voor een deel op de coronacrisis gestoken.
Het gevolg van dit gebrek aan beleid is een administratieve puinhoop waarin de NEDC-norm nog steeds zijn plaats opeist. Concreet: de DIV aanvaardt nog altijd dat de op het inschrijvingsbewijs van voertuigen vermelde emissienormen worden bepaald volgens het NEDC-berekeningssysteem, en daar hangen natuurlijk gevolgen aan vast.
Advertentie – lees hieronder verder
En die zijn…
Voor de berekening van het voordeel van alle aard voor bedrijfswagens komt het behoudt van de NEDC-norm goed uit, althans voor de consument. Moeder Natuur en de volksgezondheid hebben er natuurlijk wel onder te lijden.
En nu?
Het lijkt erop dat de Belgische administratie het zelf allemaal niet meer zo goed weet, wat het voor autofabrikanten natuurlijk erg lastig maakt om in te spelen op de “specificiteiten” van onze kleine Belgische markt. Horen we daar iemand “typisch België” zeggen?
Bron: RTL
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be