De auto-industrie ondergaat momenteel een grote omwenteling. Niet alleen door de transitie naar elektrische auto’s, maar ook omdat het epicentrum aan het verschuiven is. Niet naar de Verenigde Staten, Japan of zelfs Zuid–Korea, dat de afgelopen jaren ook op de voorgrond is getreden, maar naar China.
Volgens milieuorganisatie Transport & Environment (T&E) zullen in China geproduceerde elektrische wagens in 2024 een kwart van de Europese markt voor elektrische auto’s uitmaken, tegenover 19,5% in 2023. De 25% douanerechten die Europa overweegt te heffen, zouden kleinere sedans en SUV’s uit China duurder maken dan Europese modellen, maar de Chinese compacte SUV’s en grotere auto’s zouden goedkoper blijven, volgens het onderzoek van T&E.
Lagere kosten
Deze competitiviteit van China is te danken aan zijn sterk georganiseerde industrie en vooral de controle over de volledige waardeketen. Lithium-ionbatterijcellen zijn bijvoorbeeld “minstens 20% goedkoper” dan de exemplaren geproduceerd in Europa worden, benadrukt het onderzoek. Dit verklaart waarom de kosten zo veel verschillen en op termijn zullen blijven verschillen.
Mocht Europa hogere douanerechten opleggen, dan zou het effect niet lang duren simpelweg omdat de Chinezen, net als de Japanners destijds, van plan zijn fabrieken op Europese bodem te bouwen. Dan vervallen deze importheffingen automatisch. BYD heeft al plannen om in Hongarije te produceren, terwijl Leapmotor de faciliteiten van Stellantis in Polen zal gebruiken.
Advertentie – lees hieronder verder
Chinese merken boeken snelle vooruitgang
Sommige van de in Europa verkochte elektrische auto’s kwamen al uit China, namelijk modellen van BMW (iX3), Dacia (Spring) en Tesla (Model 3). Maar ook hier keert de situatie. Volgens T&E zullen Chinese merken 11% van de Europese markt veroveren in 2024, een aandeel dat zelfs stijgt tot 20% in 2027.
Volgens T&E is de enige oplossing dat de Europese autoriteiten met subsidies hun constructeurs aansporen om naar een hogere versnelling te schakelen, zoals de Chinese overheid doet voor haar fabrikanten. “Dit is de enige manier voor autobouwers in de EU om te concurreren met Chinese merken”, aldus het onderzoek.
T&E gaat nog verder: “Europa moet douanerechten op batterijcellen overwegen. Vergeleken met de Verenigde Staten en China heeft de EU momenteel de laagste tarieven voor batterijcellen.” Europa krijgt geleidelijk zijn zaken op orde op dit vlak en zal de komende jaren enkele batterijfabrieken openen, het cruciale onderdeel van een elektrische auto. Door lokaal te produceren en Chinese cellen zwaarder te belasten, kan Europa concurrentiëler worden en jobs creëren (of redden).
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be