Automarkt

25% verkochte EV’s in Europa wordt in China gebouwd

China zet zijn opmars in de autosector voort. Uit een studie blijkt dat het land dit jaar 25% van de elektrische auto’s zal produceren die in Europa verkocht worden. Het einde van een tijdperk?

David Leclercq David Leclercq | Gepubliceerd op 4 apr. 2024 | Leestijd: 4 min

De auto-industrie ondergaat momenteel een grote omwenteling. Niet alleen door de transitie naar elektrische auto’s, maar ook omdat het epicentrum aan het verschuiven is. Niet naar de Verenigde Staten, Japan of zelfs Zuid–Korea, dat de afgelopen jaren ook op de voorgrond is getreden, maar naar China.

Volgens milieuorganisatie Transport & Environment (T&E) zullen in China geproduceerde elektrische wagens in 2024 een kwart van de Europese markt voor elektrische auto’s uitmaken, tegenover 19,5% in 2023. De 25% douanerechten die Europa overweegt te heffen, zouden kleinere sedans en SUV’s uit China duurder maken dan Europese modellen, maar de Chinese compacte SUV’s en grotere auto’s zouden goedkoper blijven, volgens het onderzoek van T&E.

Advertentie – lees hieronder verder

Lagere kosten

Deze competitiviteit van China is te danken aan zijn sterk georganiseerde industrie en vooral de controle over de volledige waardeketen. Lithium-ionbatterijcellen zijn bijvoorbeeld “minstens 20% goedkoper” dan de exemplaren geproduceerd in Europa worden, benadrukt het onderzoek. Dit verklaart waarom de kosten zo veel verschillen en op termijn zullen blijven verschillen.

Mocht Europa hogere douanerechten opleggen, dan zou het effect niet lang duren simpelweg omdat de Chinezen, net als de Japanners destijds, van plan zijn fabrieken op Europese bodem te bouwen. Dan vervallen deze importheffingen automatisch. BYD heeft al plannen om in Hongarije te produceren, terwijl Leapmotor de faciliteiten van Stellantis in Polen zal gebruiken.

Chinese merken boeken snelle vooruitgang

Sommige van de in Europa verkochte elektrische auto’s kwamen al uit China, namelijk modellen van BMW (iX3), Dacia (Spring) en Tesla (Model 3). Maar ook hier keert de situatie. Volgens T&E zullen Chinese merken 11% van de Europese markt veroveren in 2024, een aandeel dat zelfs stijgt tot 20% in 2027.

China-made-sales-transparent

Volgens T&E is de enige oplossing dat de Europese autoriteiten met subsidies hun constructeurs aansporen om naar een hogere versnelling te schakelen, zoals de Chinese overheid doet voor haar fabrikanten. “Dit is de enige manier voor autobouwers in de EU om te concurreren met Chinese merken”, aldus het onderzoek.

T&E gaat nog verder: “Europa moet douanerechten op batterijcellen overwegen. Vergeleken met de Verenigde Staten en China heeft de EU momenteel de laagste tarieven voor batterijcellen.” Europa krijgt geleidelijk zijn zaken op orde op dit vlak en zal de komende jaren enkele batterijfabrieken openen, het cruciale onderdeel van een elektrische auto. Door lokaal te produceren en Chinese cellen zwaarder te belasten, kan Europa concurrentiëler worden en jobs creëren (of redden).

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Wat wordt uw volgende voertuig?

Lees het artikel

Deel dit artikel

Lees meer over


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 40.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie

Close icon