Consumer Reports is een Amerikaanse consumentenorganisatie die regelmatig bevragingen doet onder haar leden over de betrouwbaarheid van hun auto’s. Tot dusver richtten hun studies zich toe op nieuwe of quasi-nieuwe modellen, maar voor het eerst keek de organisatie naar de bedrijfszekerheid van tweedehands met een leeftijd tussen vijf à tien jaar. Het resultaat, dat zich baseert op een database van 150.000 automodellen, brengt zowel interessante inzichten voort als dat het clichés bevestigt.
Afgetekende overwinning
Om met het laatste te beginnen: helemaal bovenaan de lijst van de 26 figurerende merken staan Lexus en Toyota met respectievelijk 75 en 62 punten. Daarmee bevestigt ‘s werelds grootste autoconstructeur zijn reputatie en de hoge scores die het keer op keer ook in andere betrouwbaarheidsonderzoeken zoals JD Power behaalt. Maar op de moeilijkere en defectgevoeligere tweedehandsmarkt verdient deze prestatie extra glans. Temeer daar de voorsprong op de nummer drie, Mazda, dat 59 punten scoort, best aanzienlijk is. Om het ijzersterke imago van Japanse autofabrikanten in de betrouwbaarheidslijstjes verder te onderstrepen, maken Acura (de luxetak van Honda) en Honda de top vijf compleet.
Voor de Duitse merken moet je het in de middenmoot gaan zoeken. Het is BMW dat met 46 punten en een zevende plek het hoogste eindigt, met Mercedes (43 punten) op de tiende stek, Mini (42 punten) – en dus ook BMW – op de twaalfde en Volkswagen (41 punten) op de veertiende plek. Consumer Reports geeft aan de punten ook een kleurencodering. Enkel Lexus en Toyota staan in ‘zorgeloos’ groen, vanaf Mazda tot aan Volkswagen is de aanschaf ‘redelijk’ (geel) en bij wie nog lager is beland is de status ‘uitkijken’ (rood). Onderaan staan Tesla, op de 25ste plek met 30 punten, te midden van verschillende merken uit de Stellantisgroep zoals Ram, Dodge, Chrysler en Jeep.
Advertentie – lees hieronder verder
Welk patroon verklaart de verschillende prestaties van de automerken? Volgens Steven Elek, senior data-analist bij Consumer Reports, hebben merken als Lexus en Toyota een geschiedenis van behoudsgezind ontwerp en langzame maar weloverwogen verbeteringen in hun volledige productlijn, in plaats van te mikken op oogverblindende maar instabiele hightechsnufjes. “Onze data laat keer op keer zien dat auto’s van deze merken betrouwbaar zijn als ze nieuw zijn en dat ze betrouwbaar blijven naarmate ze ouder worden,” aldus Elek.
Grote verschillen binnen het merk
Er zit ook een groot verschil tussen de betrouwbaarheid van nieuwe en oude modellen alsook bij verschillende modellen binnen een welbepaald merk. Zelfs modeljaren vertonen soms uiteenlopende resultaten. Door zijn vele studies kan Consumer Reports vergelijken. Terwijl merken zoals Tesla in de middenmoot staan qua betrouwbaarheid van nieuwe auto’s, zakken ze aanzienlijk in de ranglijst voor tweedehandsauto’s. Voor Mercedes is het omgekeerd. Bij de nieuwe modellen haalt het merk een ondergemiddelde score, maar bij de oude modellen, zeker die van tien jaar, houdt het goed stand. Het wijst volgens Elek op de moeilijkheden met het volelektrische gamma en de grillen van softwaregebaseerde gadgets zoals het MBUX bij Mercedes.
De resultaten van Consumer Reports zijn leerrijk en schetsen een duidelijk beeld van de waarden en de betrouwbaarheidsinspanningen van automerken. Toch is een korrel zout gepast, voor wie de resultaten wil toepassen op Europa. Niet alleen zijn sommige van de opgenomen modellen bij ons niet verkrijgbaar, de homologatieregels en veiligheidsstandaarden in Europa zijn van de strengste ter wereld. Maar wie een automerk wil dat consistent scoort in betrouwbaarheid, weet in ieder geval waarheen.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be