Auto’s zijn veiliger dan ooit dankzij slimme technologie die ernstige ongelukken helpt voorkomen. De cijfers spreken voor zich: in 2024 werden op het Belgische wegennet bijvoorbeeld nog nooit zo weinig fatale ongevallen geregistreerd. Toch wijst een nieuw rapport van het Amerikaanse onderzoeksbureau iSeeCars op een zorgwekkende trend. Veiligheid hangt hoe langer hoe meer af van andere zaken dan technische prestaties die worden gemeten in grondig uitgevoerde crashtests.
Resultatenonderzoek naar 8 miljoen voertuigen
“De grootste bijdrage aan de veiligheid van inzittenden is het vermijden van een botsing en de grootste factor bij het vermijden van een botsing is het gedrag van de bestuurder,” steekt Karl Brauer, expert bij iSeeCars, van wal. Zijn team analyseerde gegevens uit het Amerikaanse Fatality Analysis Reporting System (FARS) en onderzocht auto’s van modeljaren 2018-2022 die betrokken waren bij dodelijke ongevallen tussen 2017 en het laatst beschikbare jaar 2022. Om de risico’s correct te beoordelen, werd het aantal fatale ongevallen afgezet tegen het aantal gereden kilometers.
De onderzoekers bestudeerden meer dan 8 miljoen voertuigen en brachten alleen modellen in kaart die minstens dubbel zoveel risico op een dodelijk ongeval hebben dan gemiddeld. Hun bevindingen onderstrepen hoe belangrijk menselijk gedrag blijft, zelfs in een tijd waarin technologie auto’s veiliger maakt dan ooit tevoren.
Advertentie – lees hieronder verder
Volgens de studie heeft ‘s werelds best verkochte auto, de Tesla Model Y, een fataal ongevallenpercentage van 10,6 per miljard gereden mijlen (1,6 miljoen kilometer), vijf keer hoger dan het gemiddelde SUV-model. Ook de Model S presteert slecht, met een sterftecijfer dat dubbel zo hoog ligt als het gemiddelde van alle auto’s. Tesla is dan wel het slechtst presterende merk, maar de kaarten liggen wel anders als we op modelniveau kijken. De dubieuze eer van meest dodelijke auto gaat naar de Hyundai Venue (13,9), een kleine SUV die bij ons niet in de catalogus staat. Dat is wel het geval voor de Porsche 911 en Honda CR-V Hybrid, die met een gedeelde score van 13,3 ook slechter doen dan de Model Y. Dat telt ook voor de Chevrolet Corvette (13,6). Het valt op dat, buiten Porsche, er geen Duitse merken in de lijst staan.
“Een groeiend probleem”
Brauer wijst erop dat de lijst niet noodzakelijke iets zegt over de crashveiligheid van de auto’s. Beide Tesla’s behalen topresultaten in de Amerikaanse crashtests van de Insurance Institute for Highway Safety (IIHS) – net zoals in de Europese Euro NCAP -, maar hun hoe ranking ligt aan andere factoren en dan vooral afleiding. Volgens de studie doet dit gedrag de veiligheidsvoordelen die een merk heeft ingebouwd teniet. Onder ‘distracted driving’ verstaat het onderzoeksbureau het gebruik van smartphones, maar vooral ook de overmatige afhankelijkheid van rijhulpsystemen. “Een groeiend probleem”, aldus Brauer.
De mens stelt dus te veel vertrouwen in de vaardigheid van actieve rijhulpsystemen, terwijl onderzoek uitwijst dat deze het best functioneren onder supervisie. En alleen dan. De studie belicht wellicht een kantelpunt. Waar de technologie in onze streken vruchten lijkt af te werpen, werkt de veel geavanceerdere versie van Tesla’s Full-Self-Driving (FSD) aan de andere kant van de oceaan overmoed in de hand. Een geval van trop is teveel? Of te vroeg is schadelijk? Ten slotte trapt de studie logischerwijs ook een paar open deuren in. Stadsauto’s vertonen een hoger fataal ongevallenpercentage door hun nadeel in botsingen met grotere voertuigen. “Ondanks vooruitgang in engineering en veiligheidstechnologie, kan zelfs de beste technologie de wetten van de fysica niet overwinnen,” zegt Brauer. En SUV’s, hoewel groter en zwaarder, zijn niet per se veiliger. Modellen met een hoge zwaartepunt lijden onder een verhoogd risico op kantelen, wat vaak leidt tot ernstigere ongevallen.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be