Consumentenorganisaties klagen regelmatig de prijs van elektrische auto’s aan, die ze onbetaalbaar vinden. Hoewel constructeurs deze prijzen rechtvaardigen door de technologie en de dure batterij, blijven ze simpelweg onbetaalbaar voor de meeste particulieren. Die krijgen van de overheid geen hulp, premie of belastingvermindering, alleen bedrijven worden fiscaal gestimuleerd.
Nochtans zeggen autoconstructeurs en voorstanders van de elektrische auto al een hele tijd aan iedereen die het horen wil dat de prijzen snel zullen dalen. Tegen 2025-2026 zou een elektrische auto even duur zijn als een auto met verbrandingsmotor dankzij de lagere productiekosten.
Utopisch?
De krant La Dernière Heure nam de proef op de som en de conclusie is duidelijk: vandaag kun je helemaal niet zeggen dat elektrische auto’s toegankelijker geworden zijn. Een onderzoek van de catalogi van nieuwe auto’s bewijst dat. Een Peugeot e-208 wordt nu verkocht voor 36.150 euro, terwijl het instapmodel met verbrandingsmotor 20.250 euro kost. Dat is een verschil van 78 procent. Hetzelfde geldt voor Citroën, waar de batterij-aangedreven C4 43 procent meer kost dan de benzineversie (39.950 euro tegenover 27.900 euro). Bij Fiat bedraagt het verschil meer dan 100 procent voor de 500: 33.790 euro voor de elektrische auto tegenover 15.950 euro voor het (weliswaar oudere) model met verbrandingsmotor.
Advertentie – lees hieronder verder
Volgens La Dernière Heure is de prijs van elektrische auto’s hard getroffen door de torenhoge inflatie van de afgelopen maanden. Als we mei 2022 en augustus 2023 als referentieperiode nemen, dan zouden de prijzen met gemiddeld 7,7 procent gestegen zijn door hogere kosten voor energie, elektronische onderdelen, staal en transport.
Meestal duurder
De analyse omvat de prijsevolutie van een vijftigtal elektrische auto’s. En slechts drie daarvan zouden dezelfde prijzen hebben als iets meer dan een jaar geleden: de Aiways U5, de Honda e en de Renault Twingo. Amper twee modellen zagen hun prijs dalen: de Tesla Model 3 en Model Y (respectievelijk met 15 en 18 procent) door de commerciële oorlog die Elon Musk voert.
Bij alle andere modellen zijn de prijzen gestegen. En soms zelfs geëxplodeerd, zoals bij de BMW i4 (+21,2 procent), de Kia Soul (+23,8 procent) en de Fiat 500 (+17,2 procent). Dat schrikt particuliere klanten af, zo blijkt uit de inschrijvingscijfers van nieuwe auto’s en occasies die Traxio bekendmaakte. 65 procent van de nieuwe auto’s zijn bedrijfswagens en slechts 35 procent wordt geregistreerd door particulieren. En als het gaat om elektrische auto’s is de kloof nog veel groter: amper een op de tien elektrische auto’s wordt gekocht door een particulier. Er is duidelijk nog een lange weg te gaan om de elektrische auto te democratiseren…
Op zoek naar een nieuwe elektrische premiumwagen? Bekijk ons uitgebreide aanbod
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be