Automarkt

“Verbrandingsmotor blijft nog zeventig jaar bestaan”

Terwijl de gedwongen transitie naar elektrische auto’s volop bezig is, geloven sommigen dat verbrandingsmotoren nog een lang leven voor zich hebben. Bijvoorbeeld de voorzitter van de raad van bestuur van de Renault-groep, Jean-Dominique Senard. “De verbrandingsmotor leeft nog minstens zeventig jaar”, stelt hij. Klopt dat?

David Leclercq David Leclercq | Gepubliceerd op 13 jul. 2023 | Leestijd: 4 min

Met de transitie naar elektrische auto’s en het verkoopverbod voor nieuwe auto’s met verbrandingsmotor vanaf 1 januari 2035 in Europa, lijkt het alsof de verbrandingsmotor, die ons al meer dan een eeuw mobiel maakt, gedoemd is om te verdwijnen. Maar wie zich zorgen maakt, kunnen we toch enigszins geruststellen: het zal helemaal niet zover komen, vertelde Jean-Dominique Senard, voorzitter van de raad van bestuur van de Renault-groep, aan La Tribune.

senard

Advertentie – lees hieronder verder

De man die aan het hoofd staat van de Renault-groep en die samen met zijn raad de strategische koers bepaalt (Senard heeft trouwens ook jarenlang de Michelin-groep geleid), gelooft dat de verbrandingsmotor nog een zeer mooie toekomst voor zich heeft.

“Minstens zeventig jaar”

Hoewel Jean-Dominique Senard toegeeft dat de overgangsperiode “buitengewoon” is en dat “er geen weg meer terug is”, gelooft hij niet dat de verbrandingsmotor snel begraven wordt. “We kijken vastbesloten naar de toekomst van de verbrandingsmotor. Zoals je weet, zal Renault in 2030 elektrisch zijn. Dat kunnen we. Tegelijk behouden we de verbrandingsmotoren. Of je het nu wilt of niet, de verbrandingsmotor zal nog minstens zeventig jaar blijven bestaan in de hele wereld. En we willen de mogelijkheid behouden om deze markt in de best mogelijke milieuomstandigheden te bevoorraden”, verklaarde hij.

Voor Renault is het dus duidelijk dat er nog altijd verbrandingsmotoren ontwikkeld worden. En niet alleen voor de rest van de wereld, aldus Senard. Renault doet ook onderzoek naar alternatieve brandstoffen, die volgens de topman van het concern op komst zijn. “Het zou een overwinning zijn om de prijs van alternatieve brandstof te verlagen tot 1 of 1,50 euro per liter. Toonaangevende experts die met ons samenwerken, zeggen dat dit mogelijk is. Het zal sneller gebeuren dan gedacht: misschien zijn we er al over vier, vijf of zes jaar.” Kortom, consumenten zouden al in 2027 of 2028 kunnen rekenen op de productie van synthetische brandstoffen op grote schaal.

engine

Kwestie van gezond verstand

Senard wijst er ook op dat de snelle omschakeling naar alleen elektrische auto’s industrieel gezien geen zin heeft. Sterker nog: als Europa mislukt, dan kan een heel bedrijf of een hele groep in gevaar komen. We moeten dus alternatieven vinden en de verbrandingsmotor is daar één van.

Jean-Dominique Senard vindt dat niet alle noodzakelijke voorwaarden voor de overgang naar 100 procent elektrisch vervuld zijn. Hij denkt in het bijzonder aan de grondstoffen, waarvan de aanvoer nog lang niet zeker is. “Ik ben er absoluut niet zeker van dat er genoeg geanticipeerd is op geopolitieke crisissen. Er is zelfs helemaal niet op geanticipeerd.” In een tijd waarin de Chinese export van gallium en germanium door de overheid gecontroleerd worden, waarschuwt hij: “De oorlogen van de toekomst worden de oorlogen om de grondstoffen.”

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Wat wordt uw volgende voertuig?

Lees het artikel

Deel dit artikel

Lees meer over


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 40.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie

Close icon