Je zou kunnen denken dat de olie-industrie, of liever degenen die deze industrie in handen hebben, alles in het werk zouden stellen om hun bestaansreden te beschermen en de komst van de elektrische auto tegen te gaan. Maar in feite is het tegendeel waar.
Misverstand
De OPEC-landen hebben met veel moeite een overeenstemming bereikt over hun productiequota. Als gevolg daarvan lag de productie stil, en het effect is in dergelijke gevallen altijd hetzelfde: de prijs per vat ruwe olie blijft stijgen.
Vandaag staat de prijs van een vat olie op 75 dollar, een niveau dat sinds de herfst van 2018 niet meer is gezien. Je hebt vast en zeker de gevolgen gevoeld aan de pomp. Het slechte nieuws is dat analisten denken dat de olieprijs niet snel zal dalen; ze gaan zelfs uit van een 80 dollar tijdens de zomer.
Advertentie – lees hieronder verder
Eeuwige herhaling
De geschiedenis herhaalt zich. In het verleden, telkens wanneer de prijs van een vat olie de hoogte in schoot en de prijzen van “traditionele” brandstoffen zoals benzine en diesel onvermijdelijk volgden, zochten consumenten naar alternatieven om hun kosten te drukken. In de jaren zeventig en tachtig werd LPG zo erg populair.
Vandaag zijn er natuurlijk meer alternatieven. LPG is er nog steeds, CNG is erbij gekomen, maar bovenal zijn er hybride auto’s, plug-in hybrides en 100% elektrische wagens die de politiek ons zo graag ziet omarmen.
Om een lang verhaal kort te maken, tussen het klimaatalibi van de overheden en de verenigingen en de olieproducenten die zich in de voet schieten, zit de consument gevangen in een tangbeweging.
Terwijl de auto een ongeëvenaarde periode zou kunnen doormaken, met een hele reeks oplossingen waaruit wij, consumenten, zouden kunnen kiezen naar gelang van onze werkelijke behoeften, stevent hij regelrecht af op een trechter. Een trechter die dankzij de OPEC waarschijnlijk een sociaal knelpunt zal creëren.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be