Hoewel de meeste chauffeurs er de voorkeur aan geven om alle ingrepen – en dus ook de kleine – door hun garage te laten uitvoeren, kunnen ze ook veel zelf controleren om latere ongemakken te vermijden. Zoals…
1. De banden
Banden zijn het gemakkelijkst om te controleren. Doe dit minstens één keer per maand. Voer eerst een visuele inspectie uit om abnormale inkepingen of slijtage op te sporen en controleer vervolgens de bandenspanning. Vergeet het reservewiel niet, dat te vaak wordt verwaarloosd…. De dag dat je met een lekke band zit, is het te laat.
Controleer ook de slijtage-indicatoren in de groeven: hebben ze hetzelfde niveau als het loopvlak bereikt, zijn de banden dringend aan vervanging toe.
Advertentie – lees hieronder verder
2. De vloeistoffen
Controleer regelmatig (eens per maand) het oliepeil van de motor. Doe dit zeker als je een lange rit voor de boeg hebt. Het niveau moet zich tussen de minimum- en maximumaanduiding bevinden als de motor koud staat. Wil je olie toevoegen, gebruik dan zeker de juiste soort (te verifiëren in de gebruikershandleiding van je wagen. Ga eveneens na of hij niet abnormaal veel olie verbruikt. Zit je met een lek, stap dan zeker naar de garage.
Controleer ook het niveau van de koelvloeistof (volgens hetzelfde principe) en vul bij indien nodig. Ook hier is een bezoekje aan een specialist nodig als je merkt dat het verbruik onnodig hoog ligt. Herhaal dit voor de remmen, de stuurbekrachtiging en – zeker in de winter – de ruitenwissers.
3. De remmen
De remmen op schade controleren, is iets ingewikkelder. Bekijk de remblokken om te zien of er tekenen van slijtage zijn. Krijg je een waarschuwing op uw dashboard, hoor je een krakend geluid wanneer je remt of voel je dat het stuurwiel trilt tijdens het remmen, maak dan zeker een afspraak met je garagehouder. De blokken of schijven zullen zeker vervangen moeten worden.
4. De lichten
Werken de lichten nog naar behoren? Steek ze aan (zonder de mistlichten te vergeten) en ga na of ze allemaal werken.
5. De filters
Een schone luchtfilter verbetert het motorrendement en vermindert het brandstofverbruik. Hem schoonmaken, is relatief eenvoudig, net als hem vervangen: verwijder het deksel, vervang (of stofzuig) de filter en plaats het deksel terug. Simpel!
Ook de airconditioning moet worden gecontroleerd, vooral als het buiten warm is. Bij twijfel over de goede werking stap je best naar je garage. Om de twee jaar moet het stuifmeelfilter worden vervangen. Die vervanging maakt normaal gesproken deel uit van het grote onderhoud.
6. De ruitenwissers
Idealiter verander je de ruitenwissers van je wagen één keer per jaar. Doe je dat niet, riskeer je dat het water slecht wordt afgevoerd of dat er krassen op de voorruit komen.
7. De voorruit
De voorruit is natuurlijk van levensbelang. Een schijnbaar onschuldige scheur of ster kan voor problemen zorgen en dus is het aangeraden zoiets zo snel mogelijk te laten herstellen. Is de schade gelijk of groter dan een muntstuk van 2 euro of bevindt ze zich in het gezichtsveld van de bestuurder, dan moet de voorruit vervangen worden.
8. De veren
Klaar voor een roadtrip? Controleer dan zeker de vering voor je vertrek. Oefen druk uit op het stuk koetswerk vlak boven elk wiel om na te gaan of de veren al dan niet aan vervanging toe zijn. Je wagen moet terug op oorspronkelijke hoogte komen, zonder te stuiteren.
9. De documenten
Neem regelmatig de documenten van je auto onder ogen. Is de technische keuring nog geldig? En de verzekering? Niemand wil voor verrassingen komen te staan tijdens een politiecontrole…
10. De verplichte uitrusting
Sommige zaken moeten verplicht in de auto aanwezig zijn, zoals de gevarendriehoek, het fluohejse, de brandblusser en de eerstehulpkit. Controleer regelmatig de houdsbaarheidsdata.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be