Augustus 2023 is regenachtig en koud begonnen in België. Ook in juli viel er heel veel regen en gingen warme periodes vaak samen met hevige onweders. Elders was er dan weer extreme hitte. Volgens experten is dat te wijten aan de klimaatopwarming die de komende jaren nog zou toenemen als er op grote schaal geen actie ondernomen wordt om de uitstoot van broeikasgassen te beperken.
België wordt natuurlijk niet als enige land geraakt door deze weerfenomenen. Ze nemen zowat overal toe en vooral het Middellandse Zeegebied wordt getroffen door extreme hitte. Volgens La Dernière Heure leidt deze situatie tot meer oproepen van vakantiegangers voor medische en technische bijstand. Bij Touring is de vraag naar bijstand in juli 2023 met 26 procent gestegen tegenover dezelfde periode vorig jaar (26.055 oproepen tegenover 20.691 in juli 2022). Dat is een aanzienlijke toename.
Auto’s lijden
Het totale aantal interventies steeg ook: 6 procent meer in juli 2023 (6.285 tegenover 5.926). Het zijn vooral technische interventies voor autopech, maar ook medische. Het aantal technische problemen steeg met 3,4 procent, onder meer door de aanhoudende hitte. Uit de statistieken van Touring blijkt dat de meeste depannages te wijten waren aan problemen met de batterijen (die last hebben van zowel hitte als koude), lekke banden, oververhitting van de motor en remproblemen.
Advertentie – lees hieronder verder
De grillen van het weer veroorzaakten ook veel oproepen bij de pechverhelper, vooral voor problemen door onweer, zoals de hagelbuien in Italië (300 oproepen). We zullen moeten wennen aan extreme hitte en koude (en sterke temperatuurschommelingen) die onze auto’s zwaar op de proef stellen. En dat geldt zowel voor elektrische als thermische auto’s, omdat de batterijen en elektronica ook erg gevoelig zijn voor extremen. Wellicht is het een goed idee om je auto vaker te laten onderhouden om er zeker van te zijn dat je op deze situaties voorbereid bent. 50 procent van de Belgen laat zijn auto niet nakijken voor de vakantie.
Welke pannes treffen elektrische auto’s?
Gezien de transitie is het natuurlijk de vraag welke pannes zullen opduiken bij de elektrische auto’s die we over enkele maanden of jaren allemaal moeten gebruiken. Touring kent het antwoord: de meest voorkomende pechgevallen hebben te maken met het laden. Vooral op vakantie, want de elektronische systemen én de eigenaars schatten het extra verbruik – veroorzaakt door bijvoorbeeld een dakkoffer (20 procent verlies) – verkeerd in.
Maar dat is niet alles. Er treden ook problemen op met de klassieke batterij van 12 volt die de elektronica voedt. Ook oververhitting zal steeds vaker voorkomen. Zelfs als je stilstaat met de voet op de rem, blijft de motor vermogen leveren, wat bij warm weer bepaalde onderdelen kan beschadigen. Bovendien zullen herstellingen meer geld en tijd vergen omdat een elektrische auto alleen op een plateau gedepanneerd kan worden. Reparaties worden ook ingewikkelder omdat niet alle garages de nodige competenties bezitten om aan deze auto’s te werken.
Touring wijst er wel op dat er momenteel geen bewijs is dat elektrische auto’s vaker pech hebben dan auto’s met een verbrandingsmotor.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be