Dit jaar gaan vele Belgen weer met vakantie en daarbij blijft het favoriete vervoermiddel de auto, zo blijkt uit een enquête van bandenfabrikant Bridgestone. “De auto is al lang het favoriete vervoermiddel om op vakantie te gaan. Maar slechts de helft van de Belgen laat voor het vertrek zijn wagen controleren in de garage. Een op de acht bestuurders van de jongste generatie (30 jaar en jonger) zegt dat nooit te doen. Terwijl onze ouders of grootouders nog steeds een oliewissel doorvoerden vooraleer ze naar het zuiden reden.
De Bridgestone-enquête werd uitgevoerd onder 1.200 mensen en de resultaten zijn best interessant, omdat 45% van de automobilisten zich niet lijkt te bekommeren om de staat van hun banden. Dat roept vooral op vakantie vragen op, omdat de belasting op vlak van gewicht en warmte dan vaak veel hoger is.
Risico’s en kosten
Volgens Bridgestone is de staat van de banden essentieel, omdat versleten of slecht opgepompte banden kunnen leiden tot een klapband en dus tot dramatische ongevalssituaties. Bovendien genereert een te weinig opgepompte band een meerverbruik van +10% brandstof. En ook hier lijken de jongeren het minst bezorgd (of onwetend van al deze basisregels), omdat 14% ervan zegt dat ze nooit hun banden controleren.
Advertentie – lees hieronder verder
De meerderheid van de Belgen controleert hun banden één of twee keer per jaar en slechts 20% één keer per jaar of minder. Verrassend genoeg controleert een meerderheid van de 60-plussers hun banden maandelijks, een situatie die wordt verklaard door het feit dat deze mensen pas laat met bandenspanningscontroletechnologieën hebben kennisgemaakt. Ze hielden daarom de reflex om de druk regelmatig te controleren. En terecht! Omdat er verschillende technologieën bestaan en ze niet allemaal dezelfde efficiëntie hebben. Sommige apparaten tolereren afwijkingen van 10 tot 15%, wat al aanzienlijk is.
Zeven tips
Bridgestone heeft een reeks tips gegeven om de staat van de banden te controleren. Het is noodzakelijk om het loopvlak te controleren (waarbij het wiel moet worden gedraaid en de auto telkens wat vooruit moet gaan), alsook de zijkanten die beschadigd of zelfs gescheurd kunnen zijn na een contact met stoepranden. Het is ook noodzakelijk om de diepte van de groeven (minimaal 1,6 mm) te controleren en of de band niet is beschadigd door een spijker of schroef. Ten slotte is het noodzakelijk om de spanning van elke band in koude toestand (maximaal 3 km afgelegd of na twee uur stilstaan) te controleren, rekening houdend met de instructies van de fabrikant. Als het warm is, zal deze meting verkeerd zijn.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be