TEST Ford Explorer Extended Range AWD: verrassende cocktail

De Ford Explorer staat op hetzelfde platform als de Volkswagen ID.4 en is het eerste model dat de elektrische revival van het merk belichaamt. Maar volstaat dit voor een nieuwe start?

8 / 10
Gepubliceerd op 6 december 2024
Leestijd : 4 min

Deel

TEST Ford Explorer Extended Range AWD: verrassende cocktail

De jongste tijd heeft Ford grote schoonmaak gehouden in zijn gamma door modellen als de Focus en Fiesta te schrappen en nieuwe modellen te lanceren met ‘vergeten’ namen zoals de Bronco, Capri en Explorer. Tot voor kort was dit een grote hybride SUV die helemaal niet geschikt was voor de Europese markt. Nu is dit een compacte elektrische SUV die profiteert van de samenwerking tussen Ford en de Volkswagen-groep, waarbij het MEB-platform van de ID.4 gebruikt wordt. Positief is dat Ford veel moeite heeft gedaan om de lijnen te veranderen en de auto een onderscheidende exterieur- en interieurstyling te geven, in plaats van simpelweg een bestaand model te rebadgen.

FORD_EXPLORER_ARCTIC_BLUE_18

Niet te groot

Met een lengte van 4,46 m en een breedte van 1,87 m heeft de Ford Explorer geen overdreven forse afmetingen. Het design is eerder ingetogen, maar het resultaat mag er zijn, met een dak dat lijkt te zweven dankzij zwarte stijlen en een paar simpele maar geslaagde stijleffecten. Het interieur is op dezelfde manier aangepakt, met een horizontaal dashboard met een vloeiende vormgeving. Het digitale instrumentenpaneel heeft een klein scherm (5 duim) dat contrasteert met het grote -inch centrale paneel (14,6 duim), dat je handmatig kunt kantelen. De Explorer is uitgerust met een nieuw multimediasysteem dat zeer intuïtief is in gebruik. De assemblage van de verschillende materialen is onberispelijk, hoewel we liever meer zachte kunststoffen hadden gezien.

FORD_EXPLORER_Magnetic_Grey_12

Advertentie – lees hieronder verder

Veel opbergvakken

Dankzij de lange wielbasis van 2,76 m is er geen gebrek aan binnenruimte. Lange mensen zullen echter hun hoofd moeten buigen om achterin te zitten, want het dak is vrij laag. Ze kunnen echter hun voeten onder de voorzetels schuiven om het zichzelf comfortabel te maken. De kofferruimte is met 450 tot 1.422 liter eerder beperkt. Er is helaas geen frunk om laadkabels op te bergen. De auto zit wel vol met handige trucjes, zoals My Private Locker, een verborgen opbergruimte achter het centrale scherm die afgesloten wordt als de portieren op slot zijn, en de centrale MegaConsole, die een opbergcapaciteit van 17 liter heeft.

FORD_EXPLORER_Magnetic_Grey_55

Twee motoren

We konden achter het stuur kruipen van de topversie Extended Range AWD, die twee motoren heeft met een gecombineerd vermogen van 340 pk en 545 Nm, gevoed door een batterij met 79 kWh. De batterij biedt een rijbereik van 566 km (WLTP) en kan opgeladen worden met 185 kW gelijkstroom, In 26 minuten laadt de batterij van 10 naar 80%. De rest van het gamma bestaat uit een achterwielaangedreven versie met 170 pk en een batterij van 52 kWh, en een achterwielaangedreven variant met 286 pk en een batterij van 77 kWh.

FORD_EXPLORER_ARCTIC_BLUE_29

Snel, maar...

Met een sprint van 0 tot 100 km/u in 5,3 seconden verrast de Explorer door zijn levendige acceleratie, waardoor hij bliksemsnel inhaalt. Hoewel de prestaties gezien mogen worden, moet je voorzichtig zijn met het gewicht van de auto (2.134 kg) en de weinig communicatieve besturing voordat je het pedaal intrapt. De Explorer komt het best tot zijn recht met een normaal tempo en biedt een heel goede geluiddemping.

FORD_EXPLORER_ARCTIC_BLUE_77

Hard

Het wordt echter erger op een beschadigd wegdek, want de vering van de Ford is erg stug en belast de rug van de inzittenden. Ondanks de zeer comfortabele zetels, kan de Explorer de stugheid van de demping niet verbergen. De velgen van 20 of zelfs 21 duim helpen ook niet. Dat is jammer, want de Explorer is een plezier om mee te rijden dankzij het redelijk responsieve rijgedrag en de koetswerkbewegingen die goed onder controle blijven. Voor een elektrische auto met twee motoren is het verbruik een aangename verrassing: gemiddeld rond de 18 kWh/100 km.

FORD_EXPLORER_ARCTIC_BLUE_72

Conclusie

De Ford Explorer Extended Range AWD is discreter dan een VW ID.4 GTX en is zeker geslaagd. In die mate zelfs dat we ons kunnen afvragen of hij niet de voorkeur verdient boven zijn Duitse broer. Behalve de te harde schokdemping zijn er geen grote fouten. De Explorer toont dat Ford een goede keuze gemaakt heeft door de technologie van Volkswagen te gebruiken en tegelijk het eigen karakter te behouden.

De Ford Explorer Extended Range in cijfers

Motor: 2 elektromotoren, 340 pk en 545 Nm, lithium-ionbatterij

Aandrijving: op de vier wielen

Versnellingsbak: automaat met enkele verhouding

L/b/h (mm): 4.468/1.946/1.627

Leeggewicht (kg): 2.134

Koffervolume (l): 465 - 1.417

Batterij (kWh): 79

0 tot 100 km/u (sec): 5,3

Topsnelheid (km/u): 180 km/u

Autonomie (WLTP, km): 532

Verbruik (WLTP, kWh/100 km): 16,60

CO2: 0 g/km

Prijs: 55.950 euro

BIV: Vlaanderen: 0 euro; Wallonië en Brussel: 61,50 euro

Verkeersbelasting: Vlaanderen: 0 euro; Wallonië en Brussel: 97,68 euro

Ecomalus Wallonië: 0 euro

 

Voor
  • Prestaties
  • Beperkt verbruik
  • Gezellig interieur
Cons
  • Te harde schokdemping
  • Uiterlijk van sommige kunststoffen
  • Matige kofferruimte

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door Maxime Hérion Journalist

Deel

Gocar marketplace
Bent u op zoek naar een nieuwe of tweedehands Ford voertuig?
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Ontdek onze testdrives en testritten van de nieuwste auto's. Lees onze uitgebreide autotests en testverslagen door experts.

Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.
Gocar marketplace
Bent u op zoek naar een nieuwe of tweedehands Ford voertuig?
51.052 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.