De jongste tijd heeft Ford grote schoonmaak gehouden in zijn gamma door modellen als de Focus en Fiesta te schrappen en nieuwe modellen te lanceren met ‘vergeten’ namen zoals de Bronco, Capri en Explorer. Tot voor kort was dit een grote hybride SUV die helemaal niet geschikt was voor de Europese markt. Nu is dit een compacte elektrische SUV die profiteert van de samenwerking tussen Ford en de Volkswagen-groep, waarbij het MEB-platform van de ID.4 gebruikt wordt. Positief is dat Ford veel moeite heeft gedaan om de lijnen te veranderen en de auto een onderscheidende exterieur- en interieurstyling te geven, in plaats van simpelweg een bestaand model te rebadgen.
Niet te groot
Met een lengte van 4,46 m en een breedte van 1,87 m heeft de Ford Explorer geen overdreven forse afmetingen. Het design is eerder ingetogen, maar het resultaat mag er zijn, met een dak dat lijkt te zweven dankzij zwarte stijlen en een paar simpele maar geslaagde stijleffecten. Het interieur is op dezelfde manier aangepakt, met een horizontaal dashboard met een vloeiende vormgeving. Het digitale instrumentenpaneel heeft een klein scherm (5 duim) dat contrasteert met het grote -inch centrale paneel (14,6 duim), dat je handmatig kunt kantelen. De Explorer is uitgerust met een nieuw multimediasysteem dat zeer intuïtief is in gebruik. De assemblage van de verschillende materialen is onberispelijk, hoewel we liever meer zachte kunststoffen hadden gezien.
Advertentie – lees hieronder verder
Veel opbergvakken
Dankzij de lange wielbasis van 2,76 m is er geen gebrek aan binnenruimte. Lange mensen zullen echter hun hoofd moeten buigen om achterin te zitten, want het dak is vrij laag. Ze kunnen echter hun voeten onder de voorzetels schuiven om het zichzelf comfortabel te maken. De kofferruimte is met 450 tot 1.422 liter eerder beperkt. Er is helaas geen frunk om laadkabels op te bergen. De auto zit wel vol met handige trucjes, zoals My Private Locker, een verborgen opbergruimte achter het centrale scherm die afgesloten wordt als de portieren op slot zijn, en de centrale MegaConsole, die een opbergcapaciteit van 17 liter heeft.
Twee motoren
We konden achter het stuur kruipen van de topversie Extended Range AWD, die twee motoren heeft met een gecombineerd vermogen van 340 pk en 545 Nm, gevoed door een batterij met 79 kWh. De batterij biedt een rijbereik van 566 km (WLTP) en kan opgeladen worden met 185 kW gelijkstroom, In 26 minuten laadt de batterij van 10 naar 80%. De rest van het gamma bestaat uit een achterwielaangedreven versie met 170 pk en een batterij van 52 kWh, en een achterwielaangedreven variant met 286 pk en een batterij van 77 kWh.
Snel, maar...
Met een sprint van 0 tot 100 km/u in 5,3 seconden verrast de Explorer door zijn levendige acceleratie, waardoor hij bliksemsnel inhaalt. Hoewel de prestaties gezien mogen worden, moet je voorzichtig zijn met het gewicht van de auto (2.134 kg) en de weinig communicatieve besturing voordat je het pedaal intrapt. De Explorer komt het best tot zijn recht met een normaal tempo en biedt een heel goede geluiddemping.
Hard
Het wordt echter erger op een beschadigd wegdek, want de vering van de Ford is erg stug en belast de rug van de inzittenden. Ondanks de zeer comfortabele zetels, kan de Explorer de stugheid van de demping niet verbergen. De velgen van 20 of zelfs 21 duim helpen ook niet. Dat is jammer, want de Explorer is een plezier om mee te rijden dankzij het redelijk responsieve rijgedrag en de koetswerkbewegingen die goed onder controle blijven. Voor een elektrische auto met twee motoren is het verbruik een aangename verrassing: gemiddeld rond de 18 kWh/100 km.
Conclusie
De Ford Explorer Extended Range AWD is discreter dan een VW ID.4 GTX en is zeker geslaagd. In die mate zelfs dat we ons kunnen afvragen of hij niet de voorkeur verdient boven zijn Duitse broer. Behalve de te harde schokdemping zijn er geen grote fouten. De Explorer toont dat Ford een goede keuze gemaakt heeft door de technologie van Volkswagen te gebruiken en tegelijk het eigen karakter te behouden.
De Ford Explorer Extended Range in cijfers
Motor: 2 elektromotoren, 340 pk en 545 Nm, lithium-ionbatterij
Aandrijving: op de vier wielen
Versnellingsbak: automaat met enkele verhouding
L/b/h (mm): 4.468/1.946/1.627
Leeggewicht (kg): 2.134
Koffervolume (l): 465 - 1.417
Batterij (kWh): 79
0 tot 100 km/u (sec): 5,3
Topsnelheid (km/u): 180 km/u
Autonomie (WLTP, km): 532
Verbruik (WLTP, kWh/100 km): 16,60
CO2: 0 g/km
Prijs: 55.950 euro
BIV: Vlaanderen: 0 euro; Wallonië en Brussel: 61,50 euro
Verkeersbelasting: Vlaanderen: 0 euro; Wallonië en Brussel: 97,68 euro
Ecomalus Wallonië: 0 euro
- Prestaties
- Beperkt verbruik
- Gezellig interieur
- Te harde schokdemping
- Uiterlijk van sommige kunststoffen
- Matige kofferruimte
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be