Eerlijk gezegd zou Jaguar ongelijk hebben om deze break niet te produceren, al was het maar omwille van zijn fraaie lijn. Terwijl de berline heel klassiek blijft met zijn brave trekken, vertoont deze break een onmiskenbare elegantie en een dynamischer profiel dat nog geaccentueerd wordt door de aflopende daklijn en de opvallende dakspoiler bovenaan de achterruit. Een sportieve look die hij ook gedeeltelijk dankt aan zijn nieuwe proporties, want hij is 6 centimeter korter dan het vorige model terwijl zijn wielbasis 5,1 centimeter aangroeide. De Firenze Red lakkleur en de zwarte velgen maakten het plaatje compleet op onze testwagen.
Binnen de norm
Met 4,95 meter tussen de bumpers is deze break nagenoeg even lang als de berline, en positioneert hij zich bovenaan zijn segment als het op afmetingen aankomt, tussen concurrenten als de Audi A6, de BMW 5 Reeks en de Mercedes E Klasse. Genereuze dimensies dus, waaronder ook een ruim interieur en een koffer met een volume van 565 liter schuilgaan. Goed, hiermee is de Jaguar nog een eind verwijderd van het laadvolume van zijn concurrent met de ster op de motorkap, maar de beschikbare ruimte is hier zeer praktisch dankzij de regelmatige vorm en de vlakke vloer waarin een 40-20-40 opklapbare achterbank verscholen zit. Deze operatie gebeurt eenvoudig met behulp van twee hendeltjes aan de zijkant en levert een laadvolume van 1.700 liter op, dat bovendien zeer goed moduleerbaar is dankzij de rails in de vloer waaraan ook een bagagenet bevestigd kan worden. De toegang verloopt vlot via de elektrische achterklep met een optionele handenvrije functie via een voetbeweging onder de bumper. Niets wereldschokkend in deze klasse, maar anderzijds ontbreekt er ook niets in de Jag.
Gebarensturing
De passagiers baden in een zee van licht dankzij het indrukwekkende panoramische dak van 1,6 m2, dat afgedekt kan worden met een scherm dat zich via gebarensturing laat bedienen. Een eenvoudige beweging met de vlakke hand naar voor of naar achter (ter hoogte van de sensor die zich tussen zonneklappen bevindt) volstaat om het te openen of te sluiten.
Advertentie – lees hieronder verder
Vooraan is het dashboard logisch identiek aan dat van de berline. Dat betekent dat we ook hier de bekende troeven terugvinden, zoals de opstelling in de vertrouwde Jaguar-stijl met bijvoorbeeld de ronde schakelpook die steeds voor een mooi effect zorgt. Maar ook de minpunten, met onder meer de harde plastics die eigenlijk misstaan op een premium merk, aan de zijkanten van de middenconsole en de bedieningselementen aan het stuur. Daarachter worden de tellers virtueel voorgesteld op een 12,3” TFT-scherm dat volledig personaliseerbaar is. Dit laat ook een «full screen» weergave van de navigatie toe, in navolging van de vergelijkbare toepassingen van Audi en Volkswagen. Een head-up display projecteert de belangrijkste informatie in het gezichtsveld, enkel lijkt zijn oranje weergave wat gedateerd vergeleken met de veelkleurige toepassingen van de concurrentie.
Beweeglijke kat
Op vlak van rijgedrag hoeft de Brit dan weer niets toe te geven aan de Duitsers. De XF Sportbrake legt een ideale gewichtsverdeling (50/50) voor en geniet van een instelbare, adaptieve ophanging met verschillende rijprogramma’s, net zoals voor de andere mechanische organen. In alle gevallen weet deze break als geen ander een mooi compromis tussen comfort en rijdynamiek te verzekeren, met naargelang de omstandigheden wat meer nadruk op het ene of het andere aspect, maar steeds zonder brutaal of oncomfortabel te worden. Als je de cursor op Sport plaatst, zijn de rijsensaties veel intenser, onder meer dankzij de prima afstelling van de uiterst precieze stuurinrichting, en een zeer evenwichtig en minder strak chassis dan bij de concurrentie.
Ook de V6 dieselmotor is uiteraard een belangrijk pluspunt met zijn vermogen (300 pk) en zijn koppel van 700 Nm dat bij elk toerental aanspreekbaar is en vlotte hernemingen garandeert. En hij functioneert vooral veel discreter dan zijn kleine broer, de 2.0 Ingenium met naar keuze 163, 180 of 240 pk, die echter een veel minder verfijnd geluid voortbrengt. Dat drukt een beetje het plezier aan het stuur, maar doet verder geen afbreuk aan de rijkwaliteiten van de Engelse break die ook met deze vierpitters volledig intact blijven. De twee krachtigste varianten zijn eveneens met vierwielaandrijving verkrijgbaar. De 380 pk sterke V6 op benzine blijft voorbehouden aan bepaalde markten, waartoe Europa niet behoort. Wij moeten ons tevreden stellen met de nieuwe 2.0 Ingenium die goed is voor 250 pk.
Besluit
Het zou jammer geweest zijn als Jaguar niet op zijn beslissing was teruggekomen. Dan was één van de leukst rijdende breaks op de markt ons ontzegd!
+
Elegante lijn
Handige koffer
Dynamisch chassis
Precieze en goed gekalibreerde stuurinrichting
Complete technologie
–
Enkele plastics een premium onwaardig
Gedateerd head-up display
Luidruchtige diesel 2.0
Jaguar XF Sportbrake 30d technische fiche
Motor : V6 turbodiesel, 2.993cc; 300pk bij 4.000tr/min; 700Nm bij 2.000tr/min
Aandrijving : achterwielen
Versnellingsbak : 8-trapsautomaat
L/b/h (mm) : 4.955/1.987/1.496
Leeggewicht (kg) : 1.855
Koffervolume (l) : 565 à 1.700
Tankinhoud (l) : 66
0-100 km/u (sec.) : 6,6
Prijs : € 69.770 BTWi
Vermogen : 300 pk
Topsnelheid : 250 km/u
Opg. gem. verbruik : 5,7 l/100km
CO2 : 149 g/km
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be