Bij Lexus maakt de RX al twintig jaar deel uit van de catalogus van Toyota’s luxemerk. Sinds het begin heeft Lexus geprobeerd om de Duitse giganten op geheel eigen manier voor te blijven met een onnavolgbare stijl, maar ook met een technologie die bij de lancering in 2005 ronduit revolutionair was: hybridisering. Logischerwijs is de RX van de vijfde generatie gebaseerd op dezelfde principes, maar met een stekkerversie die helemaal bij deze tijd past.
De nieuwe Lexus RX kent wel wat opmerkelijke wijzigingen. Zo is hij minder verdeeld maar nog steeds heel persoonlijk en toch uitgesproken futuristisch. Zijn optisch bedrieglijk silhouet geeft hem de uitstraling van een SUV-coupé. Technisch gezien is de nieuwe RX gebouwd op het GA-K (Global Architecture K) platform dat ook wordt gebruikt voor de NX. Dit is echter ingrijpend gewijzigd om rekening te houden met de langere wielbasis van de auto. Lexus heeft ook aangekondigd dat het de stijfheid aanzienlijk heeft verbeterd en tegelijkertijd het gewicht heeft verlaagd dankzij het gebruik van nieuwe, sterkere materialen. Met een lengte van 4,89 meter is de nieuwe RX niet langer dan zijn voorganger, maar is de wielbasis wel met 6 cm toegenomen, wat zowel de ruimte op de achterbank als de stabiliteit ten goede komt.
Zowel vooraan als op de achterbank is de ruimte zelfs royaal te noemen met dank aan het ontbreken van een transmissietunnel. Dat maakt het makkelijker om een derde passagier mee te nemen of genereert meer plaats als je eerder met twee dan met drie personen reist. Achterin onthult de automatische achterklep een laadruimte die niet belachelijk groot is (461 liter), maar eerder een beetje beperkt (en hoog) gezien het formaat van de auto.
Advertentie – lees hieronder verder
Netjes en luxueus
Het interieur is gebouwd rond de bestuurder, met een royaal instrumentenpaneel dat vrij gemakkelijk te bedienen is, iets wat in het verleden niet altijd het geval is geweest. Weg is het touchpad met zijn ‘muisfunctie’, dat is vervangen door een snel reagerend HD-mega touchscreen. Er is ook veel opbergruimte en een handige schuine mobiele telefoonhouder waarmee je jouw gsm gemakkelijk op het draadloze oplaadplatform schuift.
Hoewel de meeste bedieningselementen zijn geïntegreerd, is het interieur een eenvoudig en logisch speelterrein. Zo voorziet Lexus bijvoorbeeld voor de bediening van de airconditioning nog steeds fysieke knoppen. Bravo! Even uitstekend zijn de rijpositie en de kwaliteit van de bekleding. De stoelen zijn echte juweeltjes, verstelbaar voor alle lichaamsvormen en bieden een voorbeeldige ondersteuning. Hetzelfde geldt voor de achterbank, waar de passagiers het zich gemakkelijk kunnen maken met een verstelbare bank. En dan is er nog de kwaliteit van de afwerking, die absoluut onberispelijk is. De gezellige sfeer binnenin wordt gegarandeerd door de keuze van hoogwaardige materialen en zorgvuldige montage. Eersteklas reizen is gegarandeerd!
Trotse hybride
Zoals we al zeiden, ook al komt deze erkenning laat naar onze contreien, de kracht van Lexus blijft zijn aanbod hybride aandrijflijnen. En dat zijn er veel, na de toevoeging van een stekkerversie (RX 450h+, 85.300 euro) met 309 pk en een 18,1 kWh batterij met een geclaimde actieradius van 65 km. Maar laten we met beide voeten op de grond blijven staan en onze blik richten op de conventionele hybride versie (70.130 euro).
De RX 450h combineert de 2,5-liter motor die al in de RAV4 Hybrid wordt gebruikt, maar dan in een krachtigere versie die 190 pk en 239 Nm levert. Deze aandrijflijn wordt gecombineerd met twee elektromotoren (één op de vooras met 182 pk en één op de achteras met 54 pk) en een nikkel-metaalhydridebatterij van iets meer dan 1,3 kWh. Samen leveren ze een comfortabele 250 pk, ook al weegt deze SUV een nogal forse 1.965 kg. Op papier zijn de prestatiecijfers echter vleiend, met een sprinttijd van 0 naar 100 km/u in 7,9 seconden en een topsnelheid van 200 km/u. Waarom niet meer? Omdat dat een tweede versnellingsbak voor de elektromotor zou hebben vereist, wat niet nodig werd geacht.
Vlotte jongen
Op de weg maakt de RX 450h indruk met zijn rijcomfort. Het is een vlotte boller, ondanks de enorme 21-inch wielen op onze testwagen. De erg comfortabele ophanging filtert het wegdek subtiel, progressief en zacht weg. Zo is de RX een formidabele wagen, om mee te rijden. Ook op dynamisch vlak doet hij het erg goed, maar het is onvermijdelijk dat hij met zijn omvang en aanzienlijke gewicht wat rolneigingen heeft in de bochten. Dat was te verwachten. Ook een kleine kanttekening wat betreft de besturing, die weliswaar soepel en redelijk precies is. Zo is deze minder goed gecentreerd waardoor je in een rechte lijn een paar correcties op het stuurwiel moet toepassen. Dit is echter geen ernstig probleem.
Het hybride gedeelte, een specialiteit van Lexus, is een genot. Lange tijd wezen tegenstanders met een beschuldigende vinger naar het (schijnbare) gebrek aan koppel en de transmissie (geen CVT, maar een epicyclische versnellingsbak die elke krachtbron op zijn eigen snelheid laat draaien, afhankelijk van de vraag). Toegegeven, er is een CVT-effect, maar dat is tegenwoordig nauwelijks merkbaar dankzij de eersteklas geluidsisolatie. En dit systeem is net zo efficiënt als betrouwbaar, geen versnellingsbak, geen koppeling!
Ultra-efficiënt
De verbruikscijfers tijdens onze 2.500 kilometer lange testrit getuigen hiervan: 6,4 liter/100 km in totaal, waarbij veel snelwegritten naar verwachting minder gunstig zullen zijn. Maar dat is zonder rekening te houden met de uitmuntendheid van deze hybride aandrijflijn, die in alle omstandigheden ultra-efficiënt blijkt en zonder een moment te aarzelen het verbruik van een uitstekende diesel kan evenaren. Of zelfs beter op ritten in de stad of voorsteden, waar de vraag daalt tot 6 l/100 km, of zelfs minder (5,3 l/100 km) als de route nog gunstiger is. Dat is gewoonweg opmerkelijk en het bewijst hoe zuinig deze RX in gebruik is. Met zijn brandstoftank van 65 liter is dit een SUV die lange afstanden aankan: een actieradius van bijna 1.000 km is niet ondenkbaar.
Conclusie
De nieuwe Lexus RX blijft een opvallende verschijning in het luxe SUV-ecosysteem. Met zijn zeer persoonlijke uitstraling voert hij zijn eigen argumenten aan en verdedigt hij zijn eigen merk: een zeer hoog comfortniveau, een uitstekende afwerking, een overvloed aan uitrusting en een hybride aandrijflijn die simpelweg uniek is op de markt en onder alle omstandigheden een gematigd verbruik weet te realiseren. Het enige wat overblijft is een prijsbeleid dat ook nogal elitair is. Maar als je de middelen hebt, waarom zou je jezelf dan onthouden? Bovendien kunnen mensen die hem als bedrijfswagen willen gebruiken ook kiezen voor de herlaadbare hybride versie, die dezelfde kwaliteiten heeft (met een aanzienlijk elektrisch bereik) en fiscaal nog steeds aantrekkelijk is, zelfs na 1 juli 2023…
De Lexus RX 450h in cijfers
Motor: 4-cilinder (2,5-liter) 190 pk/239 Nm + 2 elektromotoren (voor 182 pk en achter 54 pk), 1 NMH-accu (1,3 kWh)
Aandrijving: op de vier wielen
Versnellingsbak: automatisch, epicyclisch
L/b/h (mm): 4.890/1.920/1.695
Leeggewicht (kg): 1.915
Koffervolume (l): 461
0 tot 100 km/u (sec): 7,9
Topsnelheid (km/u): 200 km/u
WLTP-verbruik (l/100 km): 6,3 – 6,6
CO2: 142 – 149 g/km
Prijs: 70.130 euro
BIV: Vlaanderen: 285,30 euro; Wallonië en Brussel: 2.478 euro
Verkeersbelasting: Vlaanderen: 589,54 euro; Wallonië en Brussel: 708,71 euro
Ecomalus Wallonië: 0 euro
- Hoog comfortniveau
- Indrukwekkend laag brandstofverbruik
- Topuitrusting en afwerking
- Bagageruimte voor verbetering vatbaar
- Stuurinrichting iets uit het midden
- Elitair prijsbeleid
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be