Natuurlijk wekt die GSe-badge op de kont van de Astra meteen de interesse op van de sportieve rijder. Dit is een verwijzing naar het befaamde sportieve label van Opel uit de jaren 1970. Toen stond die afkorting voor ‘Grand Sport Einspritz’ om de nieuwe injectietechnologie op onder andere de Monza en de Commodore in de kijker te zetten. Tegenwoordig verwijst de ‘e’ uiteraard naar de elektrische aandrijving. In het geval van de nieuwe Astra GSe naar de hybride aandrijving van de sportiefste variant van deze modellijn.
Pittig en zuinig
Deze Opel Astra GSe Hybrid combineert een 1.6 PureTech benzinemotor van 180 pk met een 110 pk sterke elektromotor die in de achttrapsautomaat zit verwerkt. Dat geheel is goed voor 225 pk en 360 Nm en slaagt erin vinnige prestaties te verzoenen met zuinig functioneren. De sprint van 0 tot 100 km/u lukt in 7,5 sec en de topsnelheid bedraagt 235 km/u. Dat is zeker niet indrukwekkend, maar wel aanvaardbaar als je weet dat deze hybride auto een kleine 1,7 ton weegt.
Advertentie – lees hieronder verder
Wel indrukwekkend is het WLTP-verbruik van … 1,2 l per 100 km, dat overeenstemt met een CO2-uitstoot van 25 g/km. Dit is uiteraard een theoretische waarde, die je enkel kan bereiken als je steeds voldoende oplaadt. Maar ook al mocht dan niet altijd lukken, dan nog slaag je er makkelijk in een consumptie van een kleine 5 liter aan te houden in je dagelijkse verplaatsingen. Noteer bovendien dat je op één lading van de batterij van 12,4 kWh tot 64 kilometer zuiver elektrisch kan rijden.
Zoemend rijplezier
Geheel in de tijdsgeest heeft de Astra GSe geen diep grommende uitlaat, maar een zacht een zoemende aandrijflijn. Niet meteen een sound waar je als autoliefhebber wild van wordt, maar in je dagelijkse verplaatsingen zal je zeker het rustige interieur weten te appreciëren. Dat sluit trouwens naadloos aan bij de filosofie van deze geëlektrificeerde Opel die niet mikt op rauwe sportiviteit, maar vooral een goed compromis tussen dynamiek en comfort wil bieden.
Dat merk je ook aan de achttrapsautomaat die bij een hoger tempo wat reactiviteit mist om snel enkele verhoudingen terug te schakelen. De directere stuurinrichting kan dan weer wel overtuigen en laat toe de Astra GSe zeer precies in de bocht te plaatsen. Hetzelfde geldt voor de ophanging met FSD-dempers (Frequency Selective Damping) die de wagen de nodige stabiliteit in de bochten bezorgt, maar toch nog voldoende soepelheid in de veren bewaart om het ook voor de passagiers aangenaam te houden.
Noteer dat de hybride aandrijving met een accu uiteraard wat extra kilo’s oplevert aangezien het rijklaar gewicht oploopt tot iets meer dan 1,7 ton. Gelukkig merk je daar amper iets van onderweg. Het hybride karakter komt eerder tot uiting in het geslonken koffervolume door de plaatsing van de accu.
BESLUIT
De Opel Astra GSe geeft de elektrificatie een aantrekkelijke sportieve dimensie zonder in extremen te vervallen, waardoor hij ook perfect geschikt is voor dagelijks gebruik. Bovendien is er ook keuze tussen de hatchback en de Sports Tourer (break). Jammer genoeg hangt daar wel telkens een stevig prijskaartje aan vast. Voor de vijfdeurs betaal je 49.400 euro en voor de break moet je nog eens 1.500 euro extra neertellen.
- Compromis dynamiek-comfort
- Stijlvolle sportieve look
- Gunstig verbruik in realiteit
- Hoge prijs
- Slome reacties transmissie
- Zoemend motorgeluid
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be