Het is alweer zes jaar geleden dat Cupra zich losweekte en de speelse badge zich tot de zelfstandigheid bekeerde - toen nog onder leiding van huidige Renaultbaas Luca de Meo. Nu dreigt het moedermerk Seat zelfs erdoor te worden opgeslokt. Dat de stand van die laatste maar de helft zo groot is, illustreert het succes van het pittiger afgekruide alter ego, dat naast elektrische aandrijving ook hard inzet op plug-in hybrides. Dat loopt goed, met hoe langer hoe meer eigen modellen in plaats van getunede Seats, een debuut op Zoute Grand Prix en zelfs de ambitie om in Amerika van wal te steken.
Nieuw plug-inhybride systeem
Op het Autosalon van Brussel is de oudste Cupra wel nog een Seat-versie, de Leon die er als breakversie Sportstourer staat. Het model werd samen met de eveneens uitgestalde cross-over Formentor in 2024 gefacelift en beide pakken uit met de jongste versie van het plug-inhybride systeem, gebaseerd op de 1.5 eTSI en met een elektrisch rijbereik tot 100 kilometer. Ook enkel als hybride (mild of met stekker) beschikbaar is de nog gloednieuwe Terramar, de voorlopig grootste Cupra in de stal.
Advertentie – lees hieronder verder
Door de geëlektrificeerde aandrijftechnologie, en het accent op rijbeleving, doet Cupra meer dan een nichepubliek aanboren en mikt het ook op professionele klanten - vandaar de Business-uitvoeringen. Deze doelgroep vindt zeker zijn gading in de volledig elektrisch hoek waar we de Born aantreffen, ‘hermanos’ van de Volkswagen ID.3, en de Tavascan, die zijn genenpool deelt met de Volkswagen ID.5. Dat die laatste er ook als VZ staat, is allerminst toeval. Het is immers de afkorting van VeloZ, ofwel Spaans voor ‘snel’.
Je vindt Cupra bij de andere Volkswagenmerken van invoerder D’Ieteren, in Hal 11.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be