Belastingen

CO2-bijdrage bedrijfswagens verviervoudigt tegen 2027

Bedrijven die hun medewerkers bedrijfswagens aanbieden worden geconfronteerd met een CO2-bijdrage die vanaf nu tot 2027 sterk stijgt. Door de energietransitie zal die maar liefst verviervoudigen.

David Leclercq David Leclercq | Gepubliceerd op 2 dec. 2022 | Leestijd: 4 min

Europa is van plan om de verbrandingsmotor (bij nieuwe auto’s) in januari 2035 te verbannen. België wacht niet op die deadline, want de overheid wil de transitie versnellen door het systeem van de bedrijfswagens – dat uniek is in de wereld – als hefboom te gebruiken.

Sinds 2021 bepaalt de wet dat alleen elektrische wagens op naam van bedrijven of zelfstandigen nog 100 procent aftrekbaar zijn. De bedrijfswagens met een verbrandingsmotor (ook hybrides) zien hun aftrekbaarheid drastisch zakken tot 50 procent in 2026 en 0 procent in 2028. Logisch dus dat de bedrijfswagens, die jaarlijks goed zijn voor 60 procent van de verkoop van nieuwe wagens, steeds meer elektrisch worden. Dat blijkt ook uit de cijfers van dit jaar: 86 procent van de nieuwe elektrische wagens werd ingeschreven door bedrijven.

Advertentie – lees hieronder verder

Dubbele beperking

De aftrekbaarheid is niet de enige hefboom van de overheid om de elektrische auto te bevoordelen. Naast dit fiscale aspect voorziet de overheid ook een verhoging van de CO2-bijdrage voor bedrijfswagens met een verbrandingsmotor. Deze verhoging verloopt in twee stappen: enerzijds via de jaarlijkse indexatie (coëfficiënt 1,3525 in 2022) en anderzijds via een nieuwe berekening waardoor batterij-elektrische wagens bevoordeeld worden.

Concreet wordt de forfaitaire maandelijkse CO2-bijdrage berekend op basis van de CO2-uitstoot maar ook met een indexatiecoëfficiënt (1,3525 in 2022) en tot slot een coëfficiënt op basis van het type brandstof. Hoe meer de auto vervuilt, hoe lager dat coëfficiënt en hoe hoger de bijdrage. Zo bedraagt het 660 voor diesel, 768 voor benzine en 990 voor lpg. Neem je bijvoorbeeld een auto die 120 g CO2/km uitstoot, dan geeft dat een bijdrage van 54 euro per maand voor een diesel, maar 35 euro voor een benzinemodel (wetende dat het moeilijker is om een benzinemodel met 120 g/km te vinden, want het verbruik en dus de uitstoot van benzinemodellen is hoger).

CO2

2023, een kanteljaar

Vanaf 2023 neemt de bijdrage nog toe, want er komt een bijkomende verhoging van de indexatiecoëfficiënt (1,5046 op 1 januari). Dat betekent dat je meer moet betalen. Nemen we opnieuw het voorbeeld van de auto die 120 g/km uitstoot, dan bedraagt de verhoging 6 euro. Niet veel? Het is maar hoe je het bekijkt, want de index stijgt de volgende jaren sterk: tot 2,25 in 2024, 2,75 in 2025, 4 in 2026 en 5,5 vanaf 2027. Hierdoor moet je dus vanaf 2027 220 euro per maand betalen voor een dieselwagen met 120 g/km in plaats van 54 euro nu.

Het goede nieuws voor bestuurders van bedrijfswagens is dat deze bijdrage betaald moet worden door de bedrijven, die het niet kunnen doorrekenen aan de werknemer. De CO2-bijdrage is anders dan het Voordeel Alle Aard. Het doel van de overheid is om bedrijven te dwingen om voor elektrische wagens te kiezen. Het minste wat we kunnen zeggen, is dat deze ingreep een overtuigend argument wordt. Voor tien dieselwagens met 120 g/km zal een bedrijf ongeveer 20.000 euro extra moeten betalen vanaf 2027.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Wat wordt uw volgende voertuig?

Lees het artikel

Deel dit artikel

Lees meer over


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 40.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie

Close icon