Boetes beïnvloeden het gedrag van Belgische automobilisten

Een derde van de Belgische automobilisten kreeg een boete in 2023, meestal voor een snelheidsovertreding. En volgens een onderzoek van VIAS is het duidelijk dat deze boete een impact heeft op hun rijgedrag.

Gepubliceerd op 23 april 2024
Leestijd : 2 min

Deel

Boetes beïnvloeden het gedrag van Belgische automobilisten

Een verkeersboete ontvangen is nooit leuk. Het kan twee dingen betekenen: je hebt bewust een foute keuze op de weg gemaakt en bent gepakt, of je krijgt een boete terwijl je van niets weet. Volgens cijfers van VIAS worden automobilisten regelmatig geflitst, want in 2023 kreeg een derde van de bestuurders een verkeersboete, waarvan 80% voor snelheidsovertredingen.

Deze cijfers vormden de basis voor een onderzoek van VIAS, die werd gepubliceerd tijdens de snelheidsmarathon van afgelopen weekend. Volgens de resultaten geeft 60% van de Belgische bestuurders toe dat het krijgen van een verkeersboete hun rijgedrag beïnvloed. Dat is exact de bedoeling, dus VIAS is tevreden met die resultaten. Het bevestigt ook een ander onderzoek dat de invloed van camera’s benadrukt.

Meer mannen dan vrouwen

Het zal geen verrassing zijn dat mannen het vaakst verkeersboetes krijgen (33%). Vrouwen zijn minder vaak betrokken (26%). VIAS identificeert ook duidelijke regionale verschillen: 32% van de beboete automobilisten werd bekeurd in Vlaanderen, 33% in Brussel en 25% in Wallonië.

We leren ook dat 96% van de overtreders automobilisten waren (er zijn ook voetgangers of fietsers, maar dat blijft een minderheid). 60% van de bekeurden kreeg slechts één boete in 2023, 27% twee en 13% drie of meer.

Advertentie – lees hieronder verder

Snelheidsovertredingen

Er moet worden opgemerkt dat 80% van de Belgische overtreders een boete kreeg voor te snel rijden. Natuurlijk zijn er ook andere overtredingen, zoals fout parkeren (18%), het negeren van een verbodsbord (5%), telefoongebruik achter het stuur (3% – verrassend laag) of het niet dragen van de veiligheidsgordel (2%).

Het is duidelijk dat het ontvangen van een boete leidt tot een gedragsverandering bij bestuurders. Of toch bij 66% van hen, volgens het VIAS-onderzoek. Deze bestuurders beweren dat ze de snelheidslimiet beter hebben nageleefd na het ontvangen van een boete. En dat is niet enkel voor hun goed geweten, maar vooral door het financiële aspect. Een derde van de overtreders (34%) betaalde immer tussen de 101 euro en 300 euro aan boetes. VIAS merkt ook op dat 7% van de bestuurders meer dan 300 euro moesten betalen voor één of meerdere boetes. Begrijpelijk dat automobilisten zich dan aanpassen, vooral in een context van inflatie en dalende koopkracht…

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door David Leclercq Autojournalist

Deel

Gocar marketplace
47.064 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Boetes
Misbruiken lokale overheden trajectcontroles om geld te verdienen?

De wildgroei van trajectcontroles – vooral in Vlaanderen – wordt vaak voorgesteld als een maatregel voor de verkeersveiligheid. Maar vooral de schatkist van de gemeentes lijkt ervan te profiteren, want zij kunnen administratieve boetes opleggen voor kleine overtredingen. Vlaanderen wil dit controleren en ervoor zorgen dat lokale overheden geen misbruik maken van de situatie. Zal het huidige repressieve beleid veranderen?

Tot 06:00 3 min David Leclercq
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.