Sinds kort kunnen de verschillende landen van de Unie een beroep doen op een nieuwe databank – Eucaris (European Car and Driving Licence Information System) – om overtreders te vervolgen in geval van verkeersovertredingen op hun grondgebied. Hierdoor worden persoonlijke gegevens uitgewisseld zodat de opgelegde boete in de brievenbus van de eigenaar van het voertuig terechtkomt.
Dit verandert uiteraard de situatie, want het betekent dat je extra voorzichtig moet zijn tijdens je reizen (vooral tijdens de zomervakantie) en je om op zijn minst moet informeren naar de regels die van kracht zijn in het bezochte land, omdat de wegcode zeker niet universeel is.
Niet overal geldig
Hoewel deze nieuwe Eucaris database op het eerste gezicht formidabel lijkt, moet ook worden opgemerkt dat ze niet in alle gevallen kan worden gebruikt. Ze mag inderdaad alleen worden gebruikt bij zeer ernstige overtredingen, volgens HLN die het onderzoek heeft uitgevoerd.
Advertentie – lees hieronder verder
In de Europese circulaire 2015/413/EU zijn de modaliteiten vastgesteld voor de uitwisseling van informatie op basis van de gepleegde strafbare feiten, waarvan de lijst niet zo lang is.
Acht inbreuken worden immers als ernstig beschouwd en staan daarom het gebruik van Eucaris toe. Daarbij te snel rijden, oranje of rode lichten negeren, rijden onder invloed van alcohol of drugs, het niet dragen van veiligheidsgordels, het niet gebruiken van een kinderzitje wanneer dat nodig is, het niet dragen van helmen (motorfietsen of scooters), het gebruik van een mobiele telefoon tijdens het rijden en het gebruik van gereserveerde rijstroken (bus of pechstrook). Voor al deze praktijken kan dus een boete worden uitgedeeld.
Wat met andere delicten?
Volgens deze richtlijn kunnen lokale overheden in alle andere gevallen geen gebruik maken van Eucaris. Dit betekent dat zij de ingewikkelde procedure moeten volgen om de gegevens van de eigenaar van de auto in kwestie op te vragen.
Maar er ook nog zijn andere Europese eisen. Elke boete die wordt verzonden – zelfs voor andere dan de 8 hierboven genoemde overtredingen – moet immers voldoen aan een reeks strenge vereisten die, als ze niet worden nageleefd, het recht op een beroep openen.
In dat geval moet de boete de aard van de overtreding, de verwijzing naar het geschonden artikel van het wetboek, de straf, de plaats, de datum en het tijdstip van de overtreding en ten slotte bijzonderheden bevatten over het apparaat dat is gebruikt om de overtreding vast te stellen (de radar, de ambtenaar, enz.).
Een ander belangrijk detail: de boete moet worden opgesteld in de taal van het inschrijvingsbewijs van het voertuig of ten minste in een van de officiële talen van het betrokken land. Het uitschrijven van een PV in Italië en het ontvangen van een boete in het Italiaans is dus illegaal.
Dan hoef je niet te betalen
Uiteraard worden er ook boetes uitgedeeld die vallen niet in een van de 8 categorieën die Eucaris voorziet. Dat is bijvoorbeeld het geval voor parkeerboetes of overtredingen in een lage-emissiezone. Deze boetes hoeven niet altijd betaald te worden. Of ze kunnen op zijn minst worden aangevochten, zolang de brief een klachtenformulier bevat.
Als dit niet het geval is, is het handig er een op het internet te zoeken. In de meeste landen leidt dit vaak tot het seponeren van de vervolgingen. Maar weet dat niet proberen te betalen steeds een beroep vereist. Totaal niet reageren zou dan weer kunnen leiden tot de ergernis van de autoriteiten van het bezochte land.
Samengevat: het niet betalen van een boete blijft mogelijk, maar er is wel opvolging vereist. Houd er ook rekening mee dat onbetaalde boetes niet verdwijnen uit de buitenlandse overheidsdatabases. Inderdaad, deze stapelen zich op en in geval van een latere fysieke controle kan de politie je dwingen om alle achterstallige boetes alsnog te betalen. Wees dus voorzichtig.
Bilaterale overeenkomsten
In het kader van in het buitenland opgelegde boetes zijn er nog uitzonderingen. Of beter gezegd gevallen van een nauwere samenwerking tussen landen. België, Frankrijk en Nederland staan bijvoorbeeld toe dat alle boetes naar de overtreders worden gestuurd, vooral met betrekking tot de talrijkere lage-emissiezones.
In deze landen is het simpelweg nutteloos om te proberen de boete te ontlopen, omdat de aanklachten nooit zullen worden opgeheven en de Belgische politie altijd zal samenwerken om de betaling terug te vorderen of sancties op teleggen. Reizen naar Groot-Brittannië houdt daarentegen veel minder risico’s in sinds de Brexit. Goed om weten.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be