Sinds 2015 heeft een Europese richtlijn betrekking op de grensoverschrijdende uitwisseling van informatie. De lidstaten moeten privégegevens van automobilisten delen om overtreders te identificeren en te vervolgen. Hierdoor kan de boete in de juiste taal aankomen.
Mooi, maar dit systeem werkt niet goed en de samenwerking tussen lidstaten is niet goed, omdat sommige landen deze procedures “te duur, omslachtig en tijdrovend” vinden, aldus de Europese Commissie. Daarom worden veel overtreders niet vervolgd, laat staan de slechte betalers.
Bovendien weigeren sommige staten eenvoudigweg mee te werken. Dit is vooral het geval in Oost-Europese landen, zoals Polen. Dit klimaat van straffeloosheid zorgt er natuurlijk voor dat een aanzienlijk deel van de automobilisten zich geen zorgen maakt over de regels die van kracht zijn in de andere landen. En dat ze niet te betalen als ze een boete krijgen. Het Parlement had de Commissie al opgeroepen om in oktober 2021 nieuwe regels op te stellen, maar tot nu toe was er niets veranderd.
Advertentie – lees hieronder verder
50% onbetaalde boetes
In het bijzonder merkt de Commissie op dat “bijna alle inbreuken waarvoor overtreders weigerden de financiële sancties te betalen, niet zijn opgevolgd, en dat de sancties die daadwerkelijk ten uitvoer worden gelegd, voornamelijk zijn gebaseerd op vrijwillige betalingen.” Je kunt het draaien zoals je wilt, degenen die betalen zijn in principe eerlijk, maar ook een beetje het kind van de rekening.
Maar deze situatie gaat nu eindelijk veranderen. De Commissie heeft inderdaad besloten het Parlement te volgen en een einde te maken aan deze wanbetalingen. In dit verband zal de richtlijn van 2015 grondig worden gewijzigd, met name het Eucaris-systeem, dat de uitwisseling van gegevens mogelijk maakt. Het idee is dat deze tool effectiever moet zijn om een snelle, veilige en betrouwbare uitwisseling te garanderen zonder de lidstaten te veel geld te kosten.
Goede zaak
Volgens de Commissie zou een betere samenwerking een dubbel effect hebben voor de lidstaten. Namelijk enerzijds om de geplande financiële inkomsten te waarborgen die momenteel buiten de controle van de autoriteiten liggen. De schatting bedraagt zelfs 3,8 miljard euro op Europees niveau voor een investering die “slechts” 150 miljoen zou bedragen.
En anderzijds om de verkeersveiligheid te verbeteren. De Commissie schat ook dat een doeltreffend sanctiesysteem de dood van 384 mensen en verwondingen van 21.700 weggebruikers per jaar zou kunnen voorkomen. “Grensoverschrijdende handhaving van straffen voor verkeersovertredingen is een van de belangrijkste pijlers van dit systeem, omdat het de straffeloosheid voor buitenlandse bestuurders vermindert. En daarmee het risico op ongelukken“, aldus de Commissie.
Beperkte lijst van strafbare feiten
Op dit moment telt de Europese Richtlijn (2015) in totaal slechts 8 strafbare feiten waarvoor de uitwisseling van informatie tussen lidstaten kan plaatsvinden. En dat is niet genoeg. De verwachting is dat deze lijst zal toenemen tot 15 overtredingen.
In dit geval, moet het niet respecteren van veiligheidsafstanden, inhalen of gevaarlijk parkeren, het overschrijden van een witte lijn, het rijden in de verboden richting, het niet respecteren van de pechstrook en ten slotte het gebruik van een overladen voertuig worden toegevoegd aan de lijst, die reeds te hard rijden, door een rood licht rijden, rijden onder invloed, geen veiligheidsgordel dragen of kinderzitje gebruiken, geen helm dragen op een motorfiets, de telefoon gebruiken tijdens het rijden en illegaal rijden, omvat.
Op dit moment worden in 100% van de gevallen alleen boetes uitgereikt die worden toegekend als gevolg van een interventie door de ordediensten. De Commissie heeft geen datum genoemd voor de publicatie van de nieuwe richtlijn of de toekomstige tenuitvoerlegging ervan.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be