Het is geen geheim dat gsm-gebruik achter het stuur een probleem blijft voor de verkeersveiligheid. Ondanks vele sensibiliseringscampagnes blijft de praktijk veralgemenen. Nochtans zijn auto’s veel uitgerust met Bluetooth, Apple CarPlay of Android Auto. Blijkbaar tevergeefs. Alle studies bewijzen nochtans dat mobiele telefoons een echt ‘massavernietigingswapen’ zijn achter het stuur. Het ongevalrisico stijgt met factor 3,6 en zelfs met factor 6 als tijdens het lezen van een bericht of 12 bij het vormen van een telefoonnummer.
Justitie heeft daarom strenge maatregelen genomen om bestuurders te dwingen hun mobiele telefoons niet meer te gebruiken. Het is een overtreding van de derde graad met een boete van 174 euro, exclusief administratiekosten. Dit is trouwens een minimumboete die ook geldt voor fietsers.
Strenge maatregelen
De afgelopen maanden hebben bepaalde parketten besloten om drastischer op te treden tegen automobilisten. Dat is het geval voor de parketten van Halle-Vilvoorde en Limburg, die het rijbewijs vijftien dagen intrekken wanneer een automobilist op heterdaad betrapt wordt.
De maatregel blijft uitbreiden en lijkt de nieuwe standaard te worden. Ook West-Vlaanderen slaat nu deze weg in en neemt het rijbewijs meteen vijftien dagen af. De overtreder moet ook voor de politierechter verschijnen, die kan beslissen de straf te verhogen naargelang de situatie. Belangrijk detail: de maatregel geldt niet alleen voor autobestuurders maar ook voor gebruikers van een speedpedelec (elektrische fiets die snelheden tot 45 km/u haalt). De maatregel is van toepassing wanneer het gedrag als gevaarlijk wordt beschouwd of wanneer het gaat om professionele bestuurders of recidivisten.
Advertentie – lees hieronder verder
Binnenkort overal in België?
Deze maatregel, die op zijn minst radicaal is, blijft uitbreiden over het hele land. We overdrijven niet, want volgens verschillende bronnen wordt deze intrekking van het rijbewijs overwogen door de parketten van Antwerpen, Oost-Vlaanderen en Leuven, die naar verluidt nog strengere maatregelen zouden kunnen nemen. In Leuven bijvoorbeeld wordt de maatregel momenteel ad hoc toegepast, als onderdeel van speciale acties.
We mogen niet vergeten dat dit geen onschuldige overtreding is. Gsm’en achter het stuur is een van de drie belangrijkste doodsoorzaken in het verkeer, naast overdreven snelheid en rijden onder invloed van alcohol of drugs. 70% van de bestuurders connecteert z’n toestel met de interface van de auto en 50% van de bestuurders houdt z’n toestel uit de buurt. Maar dat volstaat niet, want uit onderzoek blijkt dat de meeste bestuurders hun mobiele telefoon achter het stuur gebruiken omdat ze zich vervelen.
Iemand bellen via de interface van de auto blijft toegestaan, maar het is geen garantie voor veiligheid, omdat het telefoongesprek onvermijdelijk de aandacht voor de weg en de verkeersomstandigheden verzwakt. Voorzichtigheid is dus steeds meer geboden om de fikse boetes van de autoriteiten te vermijden. Ongetwijfeld wordt deze manier van bestraffen vroeg of laat ook in de rest van het land toegepast.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be