Identificatie van bestuurders voor boetes verloopt moeizaam

De FOD Justitie vervolgde de voorbije weken bedrijven die de identiteit van de bestuurder na een overtreding niet meedeelden, ook als de boete werd betaald. Verschillende federaties protesteerden daartegen, in zulke mate dat de overheid nu al terugkrabbelt…

Gepubliceerd op 25 november 2022
Leestijd : 3 min

Deel

Identificatie van bestuurders voor boetes verloopt moeizaam

Bedrijven zijn wettelijk verplicht om de identiteit bekend te maken van een bestuurder die een overtreding heeft begaan aan het stuur van de auto die hun eigendom is. Deze bepaling bestaat al jaren in artikel 67 ter en zegt dat bij het niet identificeren binnen de 15 dagen, de rechtspersoon een boete riskeert van 200 tot 400 euro en/of een gevangenisstraf van 15 dagen tot zes maanden. Tot nu toe werd deze regel echter niet nageleefd, waarbij tweederde van de bedrijven gewoon de boete betaalt en vervolgens een afspraak maakt met het personeelslid in kwestie. Een logische oplossing, omdat ze zelfs wordt voorgesteld in een brief aan de bedrijven.

De afgelopen weken leken de regels echter te zijn veranderd, want enkele honderden bedrijven kregen een boete voor het niet identificeren van de chauffeurs. De rekening was bovendien gepeperd: 509,06 euro met het risico dat ze tot meer dan 1.100 euro kan oplopen! Met andere woorden, er waren enkele verrassingen, vooral omdat deze boete soms werd geëist voor overtredingen die al enkele jaren geleden zijn gepleegd en die uiteraard waren betaald. Straf!

Proefproject stopgezet?

Al snel werd echter duidelijk dat deze golf van boetes niet algemeen was en dat het om een proefproject ging dat door de FOD Justitie enkel via de parketten in Luik en Gent werd uitgevoerd. Dit lijkt natuurlijk niet erg rechtvaardig… Uiteraard heeft deze actie opschudding en een radicale verontwaardiging veroorzaakt. Verschillende werkgeversfederaties zijn dus in opstand gekomen tegen deze procedure die jarenlang vergeten werd en zonder waarschuwing weer is opgedoken.

iStock-1022313614

Advertentie – lees hieronder verder

In dit kader besliste de FOD Justitie om zich op de vlakte te houden en legde via een laconieke verklaring uit dat dit proefproject begin november was opgeschort om de aanpak te evalueren. Ook wordt de procedure vereenvoudigd voor de bedrijven om de identificaties uit te voeren. Zo kunnen kleine bedrijven en kmo’s nu inloggen met een eenvoudige elektronische identiteitskaart of Istme.

Zijn bedrijven hiermee gered? Niet echt, want wellicht is de FOD Justitie zich achter de schermen aan het reorganiseren en is die schorsing slechts tijdelijk. De federale overheidsdienst geeft ook aan dat het versturen van transacties opnieuw kan opstarten zodra de analyse van de tool is afgerond en de aanpassingen zijn doorgevoerd. De beslissing zal echter door het parket moeten worden genomen.

De FOD Justitie rechtvaardigt deze actie door de noodzaak om “recidivisten te identificeren” en “de verkeersveiligheid te verbeteren”. Deze motivatie maakt de experts die de betrokken vennootschappen adviseren om de boete van 509,06 euro niet te betalen natuurlijk woedend, omdat het verzoek voor identificatie onbruikbaar is in het kader van het recidivebeginsel dat noodzakelijkerwijs moet gebeuren voor een rechtbank met een belanghebbende die het recht heeft om zich te verdedigen. Dit is hier echter niet het geval en de identificatieverklaring kan onjuist zijn. Bovendien, als de boete is betaald, vernietigt dit de facto de vordering en ontneemt het de FOD Justitie dus elk recht op vervolging.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door David Leclercq Autojournalist

Deel

Gocar marketplace
47.064 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Boetes
Misbruiken lokale overheden trajectcontroles om geld te verdienen?

De wildgroei van trajectcontroles – vooral in Vlaanderen – wordt vaak voorgesteld als een maatregel voor de verkeersveiligheid. Maar vooral de schatkist van de gemeentes lijkt ervan te profiteren, want zij kunnen administratieve boetes opleggen voor kleine overtredingen. Vlaanderen wil dit controleren en ervoor zorgen dat lokale overheden geen misbruik maken van de situatie. Zal het huidige repressieve beleid veranderen?

Tot 06:00 3 min David Leclercq
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.