Bedrijven zijn wettelijk verplicht om de identiteit bekend te maken van een bestuurder die een overtreding heeft begaan aan het stuur van de auto die hun eigendom is. Deze bepaling bestaat al jaren in artikel 67 ter en zegt dat bij het niet identificeren binnen de 15 dagen, de rechtspersoon een boete riskeert van 200 tot 400 euro en/of een gevangenisstraf van 15 dagen tot zes maanden. Tot nu toe werd deze regel echter niet nageleefd, waarbij tweederde van de bedrijven gewoon de boete betaalt en vervolgens een afspraak maakt met het personeelslid in kwestie. Een logische oplossing, omdat ze zelfs wordt voorgesteld in een brief aan de bedrijven.
De afgelopen weken leken de regels echter te zijn veranderd, want enkele honderden bedrijven kregen een boete voor het niet identificeren van de chauffeurs. De rekening was bovendien gepeperd: 509,06 euro met het risico dat ze tot meer dan 1.100 euro kan oplopen! Met andere woorden, er waren enkele verrassingen, vooral omdat deze boete soms werd geëist voor overtredingen die al enkele jaren geleden zijn gepleegd en die uiteraard waren betaald. Straf!
Proefproject stopgezet?
Al snel werd echter duidelijk dat deze golf van boetes niet algemeen was en dat het om een proefproject ging dat door de FOD Justitie enkel via de parketten in Luik en Gent werd uitgevoerd. Dit lijkt natuurlijk niet erg rechtvaardig… Uiteraard heeft deze actie opschudding en een radicale verontwaardiging veroorzaakt. Verschillende werkgeversfederaties zijn dus in opstand gekomen tegen deze procedure die jarenlang vergeten werd en zonder waarschuwing weer is opgedoken.
Advertentie – lees hieronder verder
In dit kader besliste de FOD Justitie om zich op de vlakte te houden en legde via een laconieke verklaring uit dat dit proefproject begin november was opgeschort om de aanpak te evalueren. Ook wordt de procedure vereenvoudigd voor de bedrijven om de identificaties uit te voeren. Zo kunnen kleine bedrijven en kmo’s nu inloggen met een eenvoudige elektronische identiteitskaart of Istme.
Zijn bedrijven hiermee gered? Niet echt, want wellicht is de FOD Justitie zich achter de schermen aan het reorganiseren en is die schorsing slechts tijdelijk. De federale overheidsdienst geeft ook aan dat het versturen van transacties opnieuw kan opstarten zodra de analyse van de tool is afgerond en de aanpassingen zijn doorgevoerd. De beslissing zal echter door het parket moeten worden genomen.
De FOD Justitie rechtvaardigt deze actie door de noodzaak om “recidivisten te identificeren” en “de verkeersveiligheid te verbeteren”. Deze motivatie maakt de experts die de betrokken vennootschappen adviseren om de boete van 509,06 euro niet te betalen natuurlijk woedend, omdat het verzoek voor identificatie onbruikbaar is in het kader van het recidivebeginsel dat noodzakelijkerwijs moet gebeuren voor een rechtbank met een belanghebbende die het recht heeft om zich te verdedigen. Dit is hier echter niet het geval en de identificatieverklaring kan onjuist zijn. Bovendien, als de boete is betaald, vernietigt dit de facto de vordering en ontneemt het de FOD Justitie dus elk recht op vervolging.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be