Het fenomeen is duidelijk in opmars: zowel het Vlaams Verkeerscentrum als het Agentschap Wegen en Verkeer zien dat steeds meer bestuurders het symbool ‘levensgevaar’, weergegeven door een rood kruis op de portalen op de autosnelweg, gewoon negeren. Dit symbool verbiedt uiteraard alle verkeer op de aangegeven rijstrook of rijstroken. En niet voor niets: het betekent dat even verderop werklui bezig zijn of dat de politie en hulpdiensten een ongeval of ander incident afhandelen (obstakel, aanrijding, pech, een spookrijder in de buurt enzovoort).
Het Agentschap Wegen en Verkeer zegt aan het Nieuwsblad dat het rode kruis gemiddeld twintig keer per dag geactiveerd wordt. Dat is best veel en toont aan hoeveel incidenten er zijn en hoe belangrijk het is om ook andere weggebruikers te beschermen. Maar veel automobilisten kan het blijkbaar niets schelen…
Campagne
Daarom lanceert het Agentschap Wegen en Verkeer een grote sensibiliseringscampagne met erg directe boodschappen zoals ‘wees geen klojo’, ‘wees geen halve zot’ en ‘wees geen loser’.
Uiteraard verdienen alle mensen die werken of ingrijpen op de snelwegen tijdens delicate of gevaarlijke operaties bescherming. Deze campagne is ook ingegeven door de feedback van mensen die op de snelwegen werken en zich voortdurend bewust zijn van dit gebrek aan respect, met gevaar voor eigen leven. Het doel is dus om automobilisten te choqueren, of hen in ieder geval bewust te maken van hun gevaarlijke gedrag om dit te veranderen.
Advertentie – lees hieronder verder
Maar wat motiveert deze bestuurders om toch op deze tijdelijk afgesloten rijstroken te rijden? Volgens het Agentschap Wegen en Verkeer, dat de situatie kan observeren via zijn cameranetwerk, gaat het vaak om gehaaste of geïrriteerde bestuurders die ook nog eens te snel rijden, waardoor het risico op een ramp nog toeneemt.
Boetes
Naast de sensibiliseringscampagne zal de Vlaamse overheid ook hard optreden. Uiteraard staan er boetes op zulke overtredingen. Bij een minnelijke schikking (via een onmiddellijke inning) bedraagt de boete 174 euro. Maar dat kan veel hoger oplopen als het uit de hand loopt, de bestuurder niet betaalt of de overtreding betwist. Vorig jaar werden alleen al in Vlaanderen 2.600 bestuurders betrapt en beboet voor het negeren van het rode kruis. Dat zijn ongeveer zeven bestuurders per dag, een cijfer dat de afgelopen vijf jaar verdubbeld is. Bepaalde buurlanden zijn trouwens nog veel minder tolerant dan de Belgische autoriteiten. In Nederland bijvoorbeeld bedraagt de basisboete voor het negeren van het rode kruis 280 euro.
Foto: Facebook Rijkswaterstraat
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be