De Commissie Leefmilieu van het Brussels Parlement onderzoekt momenteel verschillende voorstellen om de invoering van strengere LEZ-regels, gepland voor 2025, uit te stellen. Een voorstel van MR, Les Engagés, PS en Open VLD wordt met belangstelling gevolgd door de ongeveer 35.000 Brusselaars die nog steeds in Euro 5-dieselauto’s rijden. Deze voertuigen zouden vanaf 2025 verboden worden, maar het uitstel zou ze toestaan om tot 2027 op de weg te blijven.
Het vooruitzicht van uitstel leidde tot politieke onrust, omdat zulke beslissingen normaal gesproken door de regering worden genomen. Het debat escaleerde toen Groen-Ecolo zich uitsprak tegen het uitstel in het midden van de Vlaamse regeringsonderhandelingen, omdat de LEZ sinds 2018 een van hun speerpunten is. Naast de politieke spanningen zijn er ook niet te onderschatten financiële- en milieugevolgen.
Zware financiële impact
Uit een rapport van Leefmilieu Brussel, opgesteld voor de aftredende minister van Milieu Alain Maron (Ecolo), blijkt dat het uitstellen van de LEZ tot 2027 zou leiden tot een aanzienlijke stijging van de CO2-uitstoot in Brussel. De regio zou 188,1 kiloton extra CO2 uitstoten tussen nu en 2030, wat de doelstelling van een 47% reductie in broeikasgasuitstoot ernstig zou bedreigen. Dit kan Brussels verbintenis om aan de Europese eisen te voldoen in gevaar brengen.
Advertentie – lees hieronder verder
Als dit uitstel wordt bekrachtigd, zal Brussel slechts een reductie van -43% van zijn uitstoot realiseren, wat onvoldoende is om aan de Europese richtlijnen te voldoen. Als dit niet gebeurt, kan dit leiden tot een zware financiële sanctie: een boete van 19 miljoen euro die de Europese Unie oplegt voor het niet naleven van haar klimaatverplichtingen. En wie gaat dat betalen? Het gewest, en dus alle Brusselaars, natuurlijk.
Alternatieven
Uiteraard suggereren politieke partijen die het uitstel steunen dat de uitstootdoelen in andere sectoren, zoals huishoudelijke verwarming, kunnen worden gehaald, als deze niet mogelijk is door auto’s. Maar Leefmilieu Brussel ziet dit als onrealistisch. Vooral omdat MR van plan is renovatiesubsidies en woningisolatie te schrappen, is er volgens hen weinig ruimte voor alternatieve maatregelen.
Het uitstel van de LEZ heeft meer gevolgen dan alleen CO2-uitstoot. Het rapport waarschuwt ook voor een toename van stikstofdioxide (NO2), een schadelijke stof. Tegen 2030 zouden 135 extra kilometer Brusselse wegen de Europese limieten voor NO2 overschrijden, wat de gezondheidssituatie verder verslechtert. De problemen zijn dus meervoudig en complex. De Brusselaars betalen sowieso een tol: ofwel hogere kosten (door boetes en de aanschaf van nieuwe auto’s), ofwel een verslechtering van hun gezondheid door meer vervuiling.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be