Het principe van trajectcontroles hoeven we je waarschijnlijk niet meer uit te leggen. Over een bepaald traject wordt de gemiddelde snelheid van de voertuigen gemeten die de de meettoestellen (camera’s en detectoren) passeren en als die snelheid hoger ligt dan de toegestane maximumsnelheid op de baan in kwestie, wordt een boete verstuurd.
Trajectcontroles staan voor alle duidelijkheid niet alleen in België (met Vlaanderen als grote koploper…) maar ook in tal van andere landen, zoals Frankrijk. Zo bevindt er zich ook zo’n dispositief op een stuk van de RN57, in de buurt van Besançon, waar een jonge bestuurster niet één maar 35 keer op een rij werd betrapt op overdreven snelheid, telken op weg naar haar werk.
“Ik wist van niets”
Hoewel onderdanen van een land verondersteld worden om de wet te kennen, had de jongedame geen idee wat een trajectcontrole deed. Moest ze volgens haar advocaat geweten hebben dat ze op de bewuste plaats sneller reed dan toegelaten, dan zou ze na de eerste overtreding haar gaspedaal niet meer zo diep hebben ingedrukt. “De eerste boete belandde immers pas maanden na de eerste overtreding in de bus.”
Advertentie – lees hieronder verder
De rechtbank volgde die redenering en was van mening dat de bekeuringen niet binnen een redelijke termijn werden verzonden. Conclusie: de jonge vrouw mag ze in de vuilbak kieperen, want ze hoeft ze niet te betalen en behoudt ook alle punten op haar rijbewijs (in Frankrijk werken ze met een rijbewijs met punten, nvdr). Waar ze voortaan wel op moet letten, is dat ze niet opnieuw te snel rijdt.
Bron: Motor1 FR
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be