Welke motorisatie voor je nieuwe wagen? De feiten op tafel

In dit artikel helpen we je om rond deze steeds moeilijker te beantwoorden vraag klaarheid te bieden…

Welke motorisatie voor je nieuwe wagen? De feiten op tafel

Diesel

Deze brandstof blijft onvermijdelijk interessant voor wie meer dan 30.000 tot 35.000 km/jaar rijdt. Diesel is geschikt voor ritten op de snelweg en voor lange ritten in het algemeen. Dankzij het koppel dat een dieselmotor ontwikkelt, zal het ook moeilijk zijn om deze volledig te vervangen bij bedrijfsvoertuigen (pick-ups, bestelwagens, enz.). De meest recente dieselmotoren kunnen zelfs schonere lucht uitstoten dan wanneer deze het blok binnenkwam, dankzij deeltjesfilters. Er is echter één nadeel: deeltjesfilters hebben cycli om zichzelf te regenereren en dus een deel van de opgehoopte deeltjes “in één keer” te verwerpen. Daarom is het niet raadzaam om in de stad op diesel te rijden. Bovendien moet een dieselmotor, om zo schoon mogelijk te zijn, warm zijn, wat hem weer uitsluit van korte stadsritten.

Benzine

Goedkoper in aanschaf en in onderhoud, is een benzinevoertuig geschikt voor bestuurders die relatief weinig onderweg zijn (10.000 tot 15.000 km/jaar) en/of die dagelijks zeer korte ritten maken, zowel in de stad als vlak erbuiten. Hun nadeel: benzinemotoren stoten meer CO2 uit en verbruiken meer, ook al hebben de fabrikanten op dit gebied vooruitgang geboekt.

Hybride

Als je thuis geen oplaadmogelijkheid hebt, is een conventionele niet-oplaadbare hybride een goede oplossing, naast de benzinemotor. De technologie is iets duurder in aanschaf, maar biedt een echte brandstofbesparing als je niet vaak op de snelweg rijdt. Het ideale gebruik is min of meer vergelijkbaar met dat van een conventionele benzinemotor.

Plug-in hybride

Als je geen gereserveerde parkeerplaats met een terminal of een garage met een stopcontact hebt, koop dan geen plug-in hybride. Als je daar wel over beschikt, dan kan je dagelijkse ritten maken tussen 20 en 60 km (vermenigvuldigd met twee als je bijvoorbeeld op kantoor herlaadt) in 100% elektrische modus, terwijl de autonomie van de benzinemotor (of, wat minder vaak voorkomt, diesel) voor vakanties of langere ritten behouden blijft. Uiteraard zijn de aanschafkosten aanzienlijk hoger dan die van een wagen met een conventionele motor.

Filtergate, de doodsteek van diesel?

Elektriciteit

Deze keer gaan we nog een stap verder wat betreft de investeringsprijs. Weet echter dat een elektrische auto voor professionals in België 100% aftrekbaar is. De actieradius is weliswaar beperkt (tussen 120 en 600 km, afhankelijk van het voertuig) en het netwerk van openbare oplaadstations eveneens. Kan je echter voldoende thuis opladen (in een ideale wereld met fotovoltaïsche panelen…) en heb je organisatietalent (voor langere reizen, rekening houdend met mogelijke oplaadbeurten) dan kan een EV de oplossing zijn. Voor “groene” jongens en meisjes: een elektrisch voertuig is nooit 100% milieuvriendelijk, al is het maar vanwege de productie van de accu’s, die zeer energie-intensief zijn en voor extra CO2 zorgen.

CNG en LPG

CNG (aardgas) is net hetzelfde als huishoudelijk aardgas. Daar tegenover staat LPG (vloeibaar petroleumgas) dat zoals de naam al aangeeft, wordt geproduceerd door de ontginning van petroleum. CNG is dus groener (dan LPG, benzine en diesel) en bovendien mag je met een CNG-auto in ondergrondse parkings (in tegenstelling tot modellen op LPG). Het pompnetwerk moet wel nog verder ontwikkeld worden, vooral in Wallonië. Sowieso is de prijs aan de pomp interessant omdat er (nog?) geen accijnzen op gas worden geheven.